تاريخ : جمعه 1388/7/10 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 1173
برگزاري نشست بزرگداشت سيد رضى و سيد مرتضى

برگزاري نشست بزرگداشت سيد رضى و سيد مرتضى

راوى : چهل‌و‌‌هشتمين نشست از سلسله نشست هاى مؤسسه پژوهشى ميــراث مكتوب با عنــوان «بزرگداشت سيد مرتضى و سيد رضى» روز دوشنبه ،10 /7 / 85 در محل اين مؤسسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار راوى به نقل از پايگاه اينترنتى مؤسسه ميراث مكتوب ، سخنرانان اين نشست ، آقايان دكتر محمد‌مهدى جعفرى ، حجة‌الاسلام حسن طارمى و دكتر منصور پهلوان بودند.
درابتداى جلسه، آقاى اكبر ايرانى - رئيس مركز - ضمن خيرمقدم گويى به حاضران ، در توصيف فضاى علمى و فرهنگى زمان زندگى سيد مرتضى و سيد رضى پرداخت و گفت : در عصر آل‌بويه ( قرن ۴و ۵ هجرى)، شيعيان در اوج شكوفايى علمى و فرهنگى خويش به سرمى¬‌بردند و مجادلات و مناظرات كلامى بسيارى بين اشاعره و معتزله رايج بود. تعاملات و مناظرات بين علماى شيعه در جهت اصلاح عقايد و روشنگرى و تصحيح باورهاى يكديگر بود؛ باورهايى كه در گذر زمان نياز به پاسخ جديد و درخور داشت.
وى سيد رضى و سيد مرتضى را از بركات اين دوره تاريخى دانست كه بر علما و فقهاى بعد از خود نيز تأثير بسيار نهادند.
در ادامه نشست ، دكتر محمد‌مهدى جعفرى ، نهج‌البلاغه را راه روشن سخنورى و معرف خداوند فصاحت و بلاغت تعريف كرد كه در عصر زرين فرهنگ اسلامى توسط سيد رضى گردآورى شد.

وى با روشن نمايى فضاى فرهنگى و علمى جهان اسلام در دوره سيد رضى و سيد مرتضى افزود : پيش از اين دو ، خردگرايى و آزادانديشى شاخص‌ترين ويژگى عصر آل‌بويه بود .
دكتر جعفرى با محور قرار دادن شخصيت سيد رضى ، او را اديب، دانشمند و شاعرى كم نظير خواند كه تاكنون در پشت پرده‌هاى سياست و غرض ورزى پنهان مانده است.
وى اشعار سيد رضى را در چندين حوزه : وصف و مدح، عاشقانه ، مراسلات و اخوانيات ، قصيده نامه، مراثى و اشعار حكمى مورد بررسى قرار داد. او مراسلات و اخوانيات سيد رضى را ابتكارى در خور ستايش معرفى كرد و مراثى وى در مدح امام حسين را در عين عميق بودن به جهت لفظ چنان ساده خواند كه در نوحه‌خوانى ها مورد استفاده قرار مى گرفت. وى در ادامه اشعار حكمى سيد رضى را متأثر از حضرت امير‌المؤمنين (ع) دانست و آخرين ابتكار وى را در حوزه مسائل علمى معرفى كرد.
دكتر جعفرى در پايان سخنان خود ، به ۳۰ جلد كتابى اشاره داشت كه سيد رضى در تفسير آيات متشابه نگاشته است كه اكنون تنها پنج جلد آن موجود است.
دكتر منصور پهلوان – ديگر سخنران نشست - سيد رضى و سيد مرتضى را از عاملان مؤثر در تدوين و نشر علوم اسلامى دانست كه با حضور خود ، دخالت عقل و نقد و نظر را در حوزه نقد حديث و قرآن باز كردند. وى در ادامه به توضيح عقيده «صرفه» سيد مرتضى پرداخت و گفت «صرفه» در بحث اعجاز قرآن ، يعنى كسى مثل قرآن نمى تواند بياورد. به عنوان مثال به زعم سيد مرتضى نظريه فصاحت و بلاغت و نظريه نظمى كه اكثر علما در بحث اعجاز قرآن ذكر كرده اند نظريه‌اى سنجيده و زيبنده قرآن نيست.
در آدامه نشست ، حجةالاسلام طارمى كه رياست جلسه را نيز عهده‌دار بود به بررسى آراء كلامى سيد مرتضى پرداخت . وى بحث خود را با بررسى آيات متشابه و آيات شبه‌برانگيز كلامى پى گرفت و به ذكر نمونه‌هايى در اين آيات پرداخت و در پايان، روش سيد مرتضى را در پاسخ به اين مسائل ارائه كرد.

اين نشست با ضيافت افطارى كه از سوى مؤسسه پژوهشى ميــراث مكتوب ترتيب داده شده بود، به اتمام رسيد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :