13
تفسير نورٌ علي نور ج1

4 . نمايه موضوعى و فهرستهاى فنّى تفسير ابوالفتوح رازى3 جلد

از آنجا كه سه چاپ اوّل ۱ تفسير ابوالفتوح، داراى فهرستهاى فنّى نيست و چاپ اخير (آستان قدس رضوى) نيز نمايه موضوعى ندارد و فهرستهاى هر جلد آن به تفكيك و در پايان همان جلد چاپ شده است، تهيه نمايه موضوعى و فهرستهاى فنّى جهت استفاده از اين گنجينه معارف قرآنى امرى ضرورى مى‏نمود. بدين جهت، با استفاده از محقّقان بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى و برخى فضلاى قم، مجموعه «نمايه موضوعى و فهرستهاى فنّى» در سه جلد، بدين شرح آماده شد:
الف) نمايه موضوعى1 جلد
ب) فهرستهاى عمومى و فنى1 جلد
ج) فهرست اشعار فارسى و عربى1 جلد

5 . تفسير پژوهى ابوالفتوح رازى1 جلد

جايگاه بلند تفسير ابوالفتوح رازى سبب شده است كه تاكنون پانزده پايان‏نامه كارشناسى ارشد و دكترى و كتاب مستقل درباره آن تدوين شود. گزارش تفصيلى و علمى از اين پايان‏نامه‏ها و كتابها و استخراج نكات بديع علمى و آراى نو در آنها، بُن‏مايه و اساس اين كتاب است.

6 . زندگى‏نامه ابوالفتوح رازى1 جلد

گرچه درباره شيخ ابوالفتوح رازى در لابه‏لاى كتابهاى تراجم و تفسير، شرح حالهايى آمده، اما تاكنون درباره وى، اثرى مستقل و قابل استفاده براى عموم در دسترس نبوده است. اين زندگى‏نامه به انگيزه معرّفى ابوالفتوح و تفسير او (روض الجنان) براى فارسى‏زبانان (بويژه جوانان و دانشجويان) است.

1.تاكنون تفسير ابوالفتوح رازى در چهار نوبت به چاپ رسيده است: الف) چاپ پنج جلدى با تصحيح حاج ميرزا محمد كاظم صبورى طباطبائى معروف به ملك الشعرا و خاتمه‏الطبع علاّمه محمّد قزوينى. ب) چاپ ده جلدى با تصحيح ميرزا مهدى الهى قمشه‏اى. ج) چاپ دوازده جلدى با تصحيح علاّمه ميرزا ابوالحسن شعرانى. د) چاپ بيست جلدى بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى.


تفسير نورٌ علي نور ج1
12

1 . مجموعه مقالات كنگره4 جلد

از مجموع هفتاد مقاله رسيده به كنگره، 43 مقاله پس از ارزيابى علمى برگزيده شده‏اند كه در سه موضوع به چاپ مى‏رسند:
الف) روش تفسيرى ابوالفتوح رازى (21 مقاله)2 جلد
ب) مباحث كلامى در تفسير ابوالفتوح رازى (10 مقاله)1 جلد
ج) گوناگون (شامل: فقه و اصول، كتاب‏شناسى و...) (12 مقاله)1 جلد

2 . شناخت‏نامه ابوالفتوح رازى 3 جلد

آنچه درباره شيخ ابوالفتوح رازى و تفسير وى در لابه‏لاى كتابها و يا به صورت مقاله و رساله تدوين يافته بسيار است. مجموع اين اطلاعات و تحليلها، در سه مجلّد، بدين ترتيب، سامان يافته است:
الف) شناخت‏نامه ابوالفتوح رازى (علوم قرآن در تفسير روض الجنان)1 جلد
ب) شناخت‏نامه ابوالفتوح رازى (شرح حال)1 جلد
ج) شناخت‏نامه ابوالفتوح رازى (كتاب‏شناسى و نسخه‏شناسى)1 جلد

3. تصحيح كتاب «تحقيق در تفسير ابوالفتوح رازى» تأليف دكتر عسكر حقوقى3 جلد

كامل‏ترين اثرى كه تاكنون درباره تفسير ابوالفتوح رازى نگارش يافته، كتاب سه جلدى مرحوم دكتر عسكر حقوقى است كه قريب به پنجاه سال از تأليف و چهل سال از انتشار آن مى‏گذرد و تاكنون نيز تجديد چاپ نشده است.
تصحيح علمى اين كتاب، با استخراج مصادر اقوال و ارجاع پانوشتها به چاپ جديد تفسير، و ويرايش و صفحه‏آرايى جديد، بخشى از كارهايى است كه بر روى اين اثر انجام شده است.

  • نام منبع :
    تفسير نورٌ علي نور ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    صادقي، محسن؛ مروي، عباسعلي
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 59954
صفحه از 724
پرینت  ارسال به