17
تفسير نورٌ علي نور ج1

پيشگفتار

درآمد

سپاس خداى را كه بردارنده اين ايوان است و گسترنده اين شادروان است، آراينده آن به آفتاب و ماه و ستارگان است، و دارنده اين پيغامبران و امامان است. و درود بر رسول او كه سيد پيغمبران و ختم مرسلان است و بر اهل البيت او كه ستارگان زمين و پيشوايان دين‏اند، و بر ياران او بزرگان و اخيار از مهاجر و انصار. ۱
شيخ ابوالفتوح رازى از مفسران بزرگ شيعه در سده ششم هجرى و تفسير او رَوضُ الجنان و رَوح الجَنان نخستين تفسير فارسىِ شيعى و بلكه به حق مى‏توان گفت اين تفسير مهم‏ترين تفسير كامل شيعى به زبان پارسى از آغاز تاكنون است.
شيخ ابوالفتوح رازى تقريباً معاصر امين الاسلام طَبْرِسى صاحب مجمع البيان بوده ۲ و طبق يك تقسيم‏بندى از طبقه ششم مفسران شيعه محسوب مى‏شود. ۳ خاندان شيخ ابوالفتوح و پدران وى در نيشابور بودند و جدّ او ابو احمد بن حسين از نيشابور به رى آمد. و چنان كه خود در تفسير آيه 25 سوره فتح مى‏گويد، بديل بن ورقاء خزاعى و نافع بن بديل ورقاء خزاعى، دو تن از صحابه رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، از اجداد ايشانند. بنابراين خاندان ابوالفتوح اصالتاً عرب بوده‏اند، اما در ايران
نشو و نما كرده و فارسى زبان شده‏اند.
يكى از امتيازات تفسير ابوالفتوح جامعيت و توجه به جنبه‏هاى ادبى، كلامى، حِكْمى، تاريخى، فقهى، اصولى، روايى و اخلاقى است.
اين تفسير همچنين از جهت ادبى و زبانى داراى اهميت است. كلمات فارسى ناب و اصيلى كه در آن به كار رفته امروزه مى‏تواند راهگشاى اديبان و زبان شناسان در واژه‏گزينى و معادل‏يابى براى واژه‏هاى بيگانه باشد.
امتياز ديگر اين تفسير اين است كه به مناسبت از وعظ و ارشاد در هر فرصتى كوتاهى نكرده ۴ و به آن پرداخته است؛ مثلاً داستان آدم و توبه او (روض الجنان، ج 1، ص 229). همچنين در اخلاق و زهد و آداب از اقوال مشايخ صوفيه و عرفا بسيار نقل كرده است.
در زمينه قصص انبيا نيز پر بار است و عمدةً از كتاب عرائس المجالس ثعلبى نقل مى‏كند. ۵

1.روض الجنان، ج ۱، ص ۱.

2.رك: طبرسى و مجمع البيان، حسين كريمان، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۶۱، ج ۲، ص ۲۰۸ ـ ۲۲۹، «مقايسه تفسير ابوالفتوح با مجمع البيان».

3.تاريخ تفسير قرآن كريم، حبيب الله جلاليان، چاپ اول، اسوه، ۱۳۷۲، ص ۲۰۶.

4.التفسير و المفسرون، محمد هادى معرفت، مشهد، دانشگاه رضوى، ج ۲، ص ۴۰۱.

5.قرآن پژوهى، بهاء الدين خرمشاهى، تهران، نشر مشرق، ۱۳۷۲، ص ۱۸۸ ـ ۱۹۰.


تفسير نورٌ علي نور ج1
16
  • نام منبع :
    تفسير نورٌ علي نور ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    صادقي، محسن؛ مروي، عباسعلي
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 59933
صفحه از 724
پرینت  ارسال به