571
تفسير نورٌ علي نور ج1

80 . «وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمِينَ»

روض الجنان: و بيشتر مفسِّران و اهل علم برآنند كه لواط پيش از قوم لوط كس نكرده بود. ابتدا ايشان كردند، و اين ظاهر آيت است. ابوالقاسم بلخىّ گفت: روا باشد كه عالمى زمانهم خواست، چنان‏كه گفت: «وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ» . ۱
1364. علامه شعرانى: يعنى در ميان مردم زمان خود چنان‏كه درباره بنى اسرائيل فرمود: «فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ»۲ ؛ يعنى شما را برترى دادم بر مردم زمان خودتان. ۳

81 . «إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ»

روض الجنان: «إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً» ؛ شما به مردان مى‏شوى به شهوت دون زنان، شما مسرف مردمانى متجاوز الْحدّ. إتيان كنايت باشد از جماع، يُقالُ: أتَيْتُ الْمَرْءةَ اِذا جامَعْتَها. اهل مدينه و حَفص خواندند: «اِنّكُمْ على الخَبَر به همزه واحده، و مذهب
حفص در همه قرآن چنين است كه چون دو استفهام باشد برهم... . ۴
1365. علامه شعرانى: «أتأتونَ الفاحشه» استفهام اول است و «انكم» دويم. ۵
روض الجنان: «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ» ، «بل» براى إضراب باشد از اول با چيزى دگر، گفت آن خود رها كن، در شرك و لواط و دگر معاصى متجاوز الحدّ و مخلوعُ العذارى. و «إسراف» تعدى باشد از حدّ خود. ۶
1366. علامه شعرانى: يعنى مخلوع العذار و بى آبرو هستيد شما. و ياء در آخر مخلوع العذار خطاب است به جمع به عادت شيخ ابوالفتوح (عليه الرحمه) كه در خطاب جمع به «ياء» اكتفا مى‏كند. ۷

1.روض الجنان، ج ۸ ، ص ۲۸۶. بقره (۲): ۴۷.

2.بقره (۲): ۱۲۲.

3.روح الجنان، ج ۵ ، ص ۲۱۷.

4.روض الجنان، ج ۸ ، ص ۲۸۷.

5.روح الجنان، ج ۵ ، ص ۲۱۷.

6.روض الجنان، ج ۸ ، ص ۲۸۸.

7.روح الجنان، ج ۵ ، ص ۲۱۸.


تفسير نورٌ علي نور ج1
570
  • نام منبع :
    تفسير نورٌ علي نور ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    صادقي، محسن؛ مروي، عباسعلي
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 59938
صفحه از 724
پرینت  ارسال به