1077
تفسير نورٌ علي نور ج2

عصب و ملتقى العصبتين و حسّ مشترك و نفس ناطقه. همچنين ملك الموت به فرمان الهى قبض روح كند و فرشتگان آلات وسايط اويند و نسبت قبض روح به همه صحيح و حقيقت است. ۱

14. « ... وَ ذُوقُوا عَذابَ الْخُلْدِ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» .

روض الجنان: تا آنگه كه شفاعت شفيعان برسد رحمت بيايد. ۲
2454. علامه شعرانى: يعنى به آخر رسد. ۳

16. «تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً...» .

روض الجنان: «تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ» ، آنگه گفت: از صفت ايشان اين بود كه، پهلوهاى ايشان بر بستر نيارامد... . مالكِ دينار گفت: از انسِ مالك پرسيدم اين آيت و گفتم كه بودند آنان كه پهلوها از بستر برداشتند، و چه بود عبادت ايشان؟ گفت: جماعتى از اصحاب رسول در ميان نماز شام و خفتن نماز كردند، آيت در حقّ ايشان آمد. ۴
2455. علامه شعرانى: از علائم سعادت امت آن است كه ساعت اول شب به عبادت بپردازد؛ چون اين وقتى است كه دزدان و راهزنان و زانيان وديگر اهل منكرات و فواحش آماده معصيت مى شوند و وسائل آن را فراهم مى كنند و اين ساعتى كه شياطين براى وسوسه مردم پراكنده مى شوند و اگر عامه مردم در اين هنگام به عبادت پردازند البته توطئه براى جنايت و معاصى بسيار كم خواهد بود. ۵

1.روح الجنان، ج ۹، ص ۹۰.

2.روض الجنان، ج ۱۵، ص ۳۱۹.

3.روح الجنان، ج ۹، ص ۹۱.

4.روض الجنان، ج ۱۵، ص ۳۲۰.

5.روح الجنان، ج ۹، ص ۹۲.


تفسير نورٌ علي نور ج2
1076

سوره سجده

«بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»

11. «قُلْ يَتَوَفّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ» .

روض الجنان: ... اگر گويند: چگونه جمع كنى ميان اين آيات تا متناقض نشود... يك جاى مى گويد: جانها من بردارم، و يك جاى مى گويد: ملك الموت، و يك جا مى گويد: فريشتگان، و يك جا مى گويد: به شب جانها بردارم، نه اين ظاهراً مناقضه است؟
جواب گوييم: امّا توفّى فريشتگان به معنى قبض و نزع باشد، و امّا توفّى ملك الموت به معنى دعوت و اشارت باشد، كه در خبر چنين است كه: او را دعا كند جانها را، جانها او را اجابت كنند. ۱
2453. علامه شعرانى: روايات پيش متضمّن اين بود كه جهان در پيش ملك الموت چون طشتى است هركجا خواهد دست دراز كند. بارى اجزاى جهان همه به يكديگر مربوطند يا طولاً به عليت و معلوليت يا عرضاً به اينكه چند خبر معلول يك علت باشند؛ همچنين بدن آدمى كه يك فعل را مانند ديدن به چشم نسبت دهند و به

1.روض الجنان، ج ۱۵، ص ۳۱۷.

  • نام منبع :
    تفسير نورٌ علي نور ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    صادقي، محسن؛ مروي، عباسعلي
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 125342
صفحه از 1440
پرینت  ارسال به