1295
تفسير نورٌ علي نور ج2

تقدير من جاره. ۱

11. «ذَرْنِي وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحِيداً» .

روض الجنان: آيت در وليد مُغيره مخزومى آمد. عبداللهِ عبّاس گفت: او را در قوم خود وحيد خواندندى، بر اين قول بدل باشد از «مَنْ»، بَدَلُ الْكُلِّ مِنَ الكُلّ. و بر قولِ اوّل كه ظاهر دليل او مى كند حال باشد روا بود كه از فاعل بود، و روا بود كه از مفعول. ۲
2847. علامه شعرانى: اگر حال از فاعل باشد؛ يعنى خداى يگانه است و اگر از مفعول باشد يعنى وليد. ۳

30. «عَلَيْها تِسْعَةَ عَشَرَ» .

روض الجنان: «عَلَيْها تِسْعَةَ عَشَرَ» ؛ بر او موكّل باشند نوزده زبانيه از فريشتگان، و ممتنع نباشد كه نوزده فريشته مسلّط باشند بر عذاب اهل دوزخ، چه قبض ارواح همه عالم مفوّض است به يك فريشته و او قوى است بر آن. ۴
2848. علامه شعرانى: و اگر به قياس مردم دنيا گيريم نيز مناسب است؛ چون بر در زندان سه چهار تن كافى است و نوزده غايت مبالغه و تشديد را كافى باشد. و شايد عدد خاص مقصود نيست بلكه تعبير از كثرت مقصود است مانند «إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللّهُ لَهُمْ»۵ با آنكه هفتاد و يك بار هم استغفار مى كرد خدا نمى آمرزيد. «تِسْعَةَ عَشَرَ» اكثر عددى است كه بارؤوس آيات مجانس است؛ چون عددى كه به «راء» ختم شود بيش از «تسعة عشر» نيست. ۶

1.روح الجنان، ج ۱۱، ص ۳۱۰.

2.روض الجنان، ج ۲۰، ص ۲۵.

3.روح الجنان، ج ۱۱، ص ۳۱۰.

4.روض الجنان، ج ۲۰، ص ۳۰.

5.توبه (۹): ۸۰ .

6.روح الجنان، ج ۱۱، ص ۳۱۴.


تفسير نورٌ علي نور ج2
1294

سوره مدّثِّر

«بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»

4. «وَ ثِيابَكَ فَطَهِّرْ» .

روض الجنان: ... و پاكيزه تر باشد و پرهيزگار وارتر. ۱
2845. علامه شعرانى: «پرهيزكاروار» يعنى مناسب و به روش پرهيزكارى. ۲

6. «وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ» .

روض الجنان: ربيع گفت: عمل خود بسيار مدار كه آن در جنب نعمت خداى حقير است. خُصَيف از مجاهد گفت: ضعيف مباش از آنكه عمل بسيار كنى، منْ قَوْلِهِمْ: حَبْلٌ مَنينٌ أَىْ ضعيفٌ، دليل اين تأويل قرائت عبداللهِ مسعود است: ولا تَمْنُنْ اَنْ تَسْتَكْثِر، أَىْ لا تَضْعُفْ عَنِ اسْتِكْثار العَمَلِ. ۳
2846. علامه شعرانى: قرائت ابن مسعود به زيادت « أن » پيش از « تستكثر » به

1.روض الجنان، ج ۲۰، ص ۲۳.

2.روح الجنان، ج ۱۱، ص ۳۰۹.

3.روض الجنان، ج ۲۰، ص ۲۴.

  • نام منبع :
    تفسير نورٌ علي نور ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    صادقي، محسن؛ مروي، عباسعلي
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 126512
صفحه از 1440
پرینت  ارسال به