869
تفسير نورٌ علي نور ج2

سوره كهف

«بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»

1. «الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلى عَبْدِهِ الْكِتابَ وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجاً» .

روض الجنان: «وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجاً» ؛ واين كتاب را كژيى نكرد. و در معنى «قيّم»، دو قول گفتند: يكى آنكه راستى است كه در او كژيى نيست و دگر معنى آنكه «قيّم» بر دگر كتابها كه حكم مى كند به تصديق آن، در بعضى قرائت آمد: «أَنْزَلَ عَلى عَبْدِهِ الْكِتابَ وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجاً» و لكن جعله «قَيِّماً» و «عوج»، گويند آن را كه بنتوان ديدن، كالدين و الاَمر و عَوج فى العصا و الحايط بفتح العين. ۱
2023. علامه شعرانى: گژى عصا و ديوار ديدنى است اما گژى دين ديدنى نيست، آن يكى را عوَج گويند و اين عوِج. ۲

9. «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقِيمِ كانُوا مِنْ آياتِنا عَجَباً» .

روض الجنان: غضبان. ۳

1.روض الجنان، ج ۱۲، ص ۳۰۹.

2.روح الجنان، ج ۷، ص ۲۹۹.

3.روض الجنان، ج ۱۲، ص ۳۱۱.


تفسير نورٌ علي نور ج2
868

110. «قُلِ ادْعُوا اللّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَيًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلاً» .

روض الجنان: «أَيًّا ما تَدْعُوا» «ما» زايده است، چنان كه: اينما و متيما و اذ ما و حيثما، و محلّ او جزم است. بِاَيّاً، و علامة جزم سقوط نون است از تدعون، براى آنكه خطاب با جماعت است، و از پسِ «واو» «الف» بايد نوشتن، تا فرق بود ميان «واو» جمع و ميان تدعو در خبر از واحد كه «واو» لام الفعل باشد. ۱
2020. علامه شعرانى: اين قاعده عربيت است و هرجا در قرآن برخلاف اين قاعده باشد براى متابعت كاتبان اول مصحف است تا توهم تحريف نشود اگر چه آن كاتبان برخلاف قاعده نوشته باشند متابعت بايد كرد. ۲
روض الجنان: محمّد بن جرير گفت: محتمل است كه جهر در نماز روز است و اخفات در نماز شب، يعنى به روز اخفات مكن و به شب جهر؛ و اين آن است كه عمل طوايف بر اوست،* و اصحاب ما حدّ جهر، آن نهادند كه ديگران بشنوند؛ و حدّ اخفات آنكه نشنوند. ۳ **
2021. علامه شعرانى: * ابن جرير گويد اجماع بر خلاف او است. ۴
2022. ** بعيد است آيه قرآن را بر اين معنى حمل كردن؛ زيرا كه ميان جهر و اخفات منزلتى است كه بايد به آن حد قرائت كرد و به اين تحديد هيچ واسطه ميان جهر و اخفات نيست. ديگر آنكه نماز شب و روز هر دو را بايد بر حد وسط ميان جهر و اخفات خواند و علماى ما گويند نماز شب را به جهر و روز را به اخفات بايد خواند پس جهر واخفات در قرآن غير جهر واخفات در تحديد فقها است. ۵

1.روض الجنان، ج ۱۲، ص ۳۰۰.

2.روح الجنان، ج ۷، ص ۲۹۳.

3.روض الجنان، ج ۱۲، ص ۳۰۱ ـ ۳۰۲.

4.روح الجنان، ج ۷، ص ۲۹۴.

  • نام منبع :
    تفسير نورٌ علي نور ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    صادقي، محسن؛ مروي، عباسعلي
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 125366
صفحه از 1440
پرینت  ارسال به