405
دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث ج1

۶۴۱.امام على عليه السلام :علّت تباهى خِرَد، دنيادوستى است.

۶۴۲.امام على عليه السلام :زيب و زر دنيا ، خِرَدهاى ناتوان را تباه مى گرداند.

۶۴۳.امام على عليه السلام :دنيادوستى ، خِرَد را تباه مى كند، گوش را از نيوشيدن حكمت ، كر مى سازد، و موجب عذاب دردناك مى گردد.

۶۴۴.امام على عليه السلام :دنيا، قتلگاه خِرَدهاست.

ر . ك : ج2 ص99 (كمال يافتن شناخت / نگهدارى خرد) .

4 / 4

تباهى جان

الف ـ غفلت

۶۴۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :چه شده است كه مى بينم دنيادوستى بر بسيارى از مردم ، چيره آمده است، چندان كه گويى مرگ در اين دنيا براى ديگران رقم خورده، و انگار حق (وظيفه) در اين دنيا بر غير آنان واجب گشته است، و گويى از خبر مردگان پيش از خود ، چيزى نشنيده و نديده اند؟! راهشان راه گروهى مسافر است و به زودى به سوى آنان باز مى گردند ؛ آنان كه به خانه هاى گور خويش رفته اند، و اينان ميراث خوارشان شده اند، و مى پندارند كه پس از آنان جاودانه خواهند زيست. هيهات، هيهات! آيا آخرينشان از اوّلينشان پند نمى گيرند؟ سخنان پندآموز كتاب خدا را نفهميدند و آنها را به فراموشى سپردند،
و خويشتن را از گزند هر بدفرجامى اى در امان پنداشتند، و از فرود آمدن هيچ گونه مصيبت و رويداد مهلكى نهراسيدند.


دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث ج1
404

۶۴۱.الإمام عليّ عليه السلام :سَبَبُ فَسادِ العَقلِ حُبُّ الدُّنيا . ۱

۶۴۲.عنه عليه السلام :زَخارِفُ الدُّنيا تُفسِدُ العُقولَ الضَّعيفَةَ . ۲

۶۴۳.عنه عليه السلام :حُبُّ الدُّنيا يُفسِدُ العَقلَ ، ويُصِمُّ القَلبَ عَن سَماعِ الحِكمَةِ ، ويوجِبُ أليمَ العِقابِ . ۳

۶۴۴.عنه عليه السلام :الدُّنيا مَصرَعُ العُقولِ . ۴

راجع : ج2 ص98 (كمال المعرفة / حفظ العقل) .

4 / 4

فَسادُ النَّفسِ

أ ـ الغَفلَة

۶۴۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :ما لي أرى حُبَّ الدُّنيا قَد غَلَبَ عَلى كَثيرٍ مِنَ النّاسِ حَتّى كَأَنَّ المَوتَ في هذِهِ الدُّنيا عَلى غَيرِهِم كُتِبَ ! وكَأَنَّ الحَقَّ في هذِهِ الدُّنيا عَلى غَيرِهِم وَجَبَ ! وحَتّى كَأَن لَم يَسمَعوا ويَرَوا مِن خَبَرِ الأَمواتِ قَبلَهُم ! سَبيلُهُم سَبيلُ قَومٍ سَفرٍ عَمّا قَليلٍ إلَيهِم راجِعونَ ، بُيوتُهُم أجداثُهُم ، ويَأكُلونَ تُراثَهُم ۵ ، فَيَظُنّونَ أنَّهُم مُخَلَّدونَ بَعدَهُم ، هَيهاتَ هَيهاتَ! أما يَتَّعِظُ آخِرُهُم بِأَوَّلِهِم ؟ لَقَد جَهِلوا
ونَسوا كُلَّ واعظٍ في كِتابِ اللّهِ ، وأمِنوا شَرَّ كُلِّ عاقِبَةِ سوءٍ ، ولَم يَخافوا نُزولَ فادِحَةٍ وبَوائِقَ ۶ حادِثَةٍ . ۷

1.غرر الحكم : ح ۵۵۴۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۸۱ ح ۵۰۵۶ .

2.غرر الحكم : ح ۵۴۹۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۷۵ ح ۵۰۰۳ .

3.غرر الحكم : ح ۴۸۷۸ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۳۱ ح ۴۴۲۱ وفيه «ويصمّ» بدل «ويهمّ» .

4.غرر الحكم : ح ۹۲۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۵ ح ۷۰۴ .

5.التُّراث : أصل التاء فيه واو . تقول : وَرِثتُ أبي ، ووَرِثت الشيء من أبي (الصحاح : ج ۱ ص ۲۹۵ «ورث») .

6.البوائق : الغوائل والشرور (النهاية : ج ۱ ص ۱۶۲ «بوق») .

7.الكافي : ج ۸ ص ۱۶۸ ح ۱۹۰ عن جابر بن عبد اللّه ، تحف العقول : ص ۲۹ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۱۳۲ ح ۴۲ ؛ نوادر الاُصول : ج ۱ ص ۱۵۲ عن أنس نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۱۴۲ ح ۴۴۱۷۵ نقلاً عن ابن عساكر .

  • نام منبع :
    دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي، سيد رسول؛ شيخي، حميد رضا
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 82811
صفحه از 476
پرینت  ارسال به