75
دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث ج1

1 / 5

مَثَل اهل دنيا

الف ـ مَثَل مسافر

۱۱۱.روضة الواعظين:به پيامبر صلى الله عليه و آله گفته شد: آدمى در دنيا چگونه به سر بَرَد؟
فرمود: «كوشا، همچون جوينده كاروان».
گفته شد: چند در آن بماند؟
فرمود: «به اندازه شخص عقب مانده از كاروان» .
گفته شد: فاصله ميان دنيا و آخرت ، چند است؟
فرمود: «چشم بستنى. خداى مى فرمايد: «روزى كه آنچه را وعده داده مى شوند ، بنگرند، گويى كه آنان ، جز ساعتى از روز را [در دنيا] نمانده اند» .

۱۱۲.امام على عليه السلام :مردم دنيا، به سان كاروانى خفته اند كه مى بَرَندشان.

۱۱۳.امام على عليه السلام :مردم دنيا، چونان كاروانيانى هستند كه هنوز بار نيفكنده ، ساربان بر آنان بانگ [الرحيل] مى زند و مى كوچند.

۱۱۴.امام على عليه السلام ـ در توصيف دنيا ـ :حكايت شما و حكايت دنيا ، به سانِ مسافرانى است كه در راهى قدم گذاشتند و گويى ، آن را پشت سر نهاده اند و به سوى نشانى رفتند و چنان است كه بدان رسيده اند. آن كه [مَركب خويش را] به سوى هدفى تازاند ، چند اميد است كه بتازد تا بدان رسد و آن كه عمر يك روزه اى بيش ندارد و جوينده اى شتابان (يعنى مرگ) در دنيا او را مى راند تا از دنيا جدا شود، چند اميد است كه بمانَد؟!


دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث ج1
74

1 / 5

مَثَلُ أهلِ الدُّنيا

أ ـ مَثَلُ المُسافِرِ

۱۱۱.روضة الواعظين :قيلَ لِلنَّبِي صلى الله عليه و آله : كَيفَ يَكونُ الرَّجُلُ فِي الدُّنيا؟
قالَ : مُتَشَمِّرا ۱ كَطالِبِ القافِلَةِ .
قيلَ : في كَمِ القَرارُ فيها؟
قالَ : كَقَدرِ المُتَخَلِّفِ عَنِ القافِلَةِ .
قيلَ : فَكَم ما بَينَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ؟
قالَ : غَمضَةُ عَينٍ ؛ قالَ اللّهُ : «كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ مَا يُوعَدُونَ لَمْ يَلْبَثُواْ إِلاَّ سَاعَةً مِّن نَّهَارٍ»۲ . ۳

۱۱۲.الإمام عليّ عليه السلام :أهلُ الدُّنيا كَرَكبٍ يُسارُ بِهِم وهُم نِيامٌ . ۴

۱۱۳.عنه عليه السلام :إنَّ أهلَ الدُّنيا كَرَكبٍ ؛ بَينا هُم حَلّوا إذ صاحَ بِهِم سائِقُهُم فَارتَحَلوا . ۵

۱۱۴.عنه عليه السلام ـ في صِفَةِ الدُّنيا ـ :إنَّما مَثَلُكُم ومَثَلُها كَرَكبٍ سَلَكوا سَبيلاً فَكَأَن قَد قَطَعوهُ ، وأفضَوا إلى عَلَمٍ ۶ فَكَأن قَد بَلَغوهُ ، وكَم عَسَى المُجرى إلَى الغايَةِ أن
يُجرى إلَيها حَتّى يَبلُغَها ، وكَم عَسى أن يَكونَ بَقاءُ مَن لَهُ يَومٌ لا يَعدوهُ ، وطالِبٌ حَثيثٌ فِي الدُّنيا يَحدوهُ حَتّى يُفارِقَها؟! ۷

1.التَّشمِيرُ في الأمر : السرعة فيه والخفّة . وشمّر ثوبه : رفعه . ومنه قيل : شمَّر في العبادة ؛ إذا اجتهد وبالغ (المصباح المنير : ص ۳۲۲ «شمر») .

2.الأحقاف : ۳۵ .

3.روضة الواعظين : ص ۴۹۱ ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۱۲۲ ح ۱۱۰ .

4.نهج البلاغة : الحكمة ۶۴ ، تنبيه الخواطر : ج ۱ ص ۷۷ ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۱۲۸ ح ۱۳۱ .

5.نهج البلاغة : الحكمة ۴۱۵ ، مشكاة الأنوار : ص ۴۶۸ ح ۱۵۶۳ ، روضة الواعظين : ص ۴۸۳ ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۱۳۲ ح ۱۳۶ ؛ مطالب السؤول : ص ۵۷ .

6.العَلَم : شيء يُنصب في الفلوات تهتدي به الضالّة (لسان العرب : ج ۱۲ ص ۴۱۹ «علم») .

7.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۴۲۹ ح ۱۲۶۳ ، مصباح المتهجّد : ص ۳۸۱ ح ۵۰۸ وفيه «من الموت» بدل «في الدنيا» وليس فيه «حتّى يفارقها» ، بحار الأنوار : ج ۸۹ ص ۲۳۷ ح ۶۸ .

  • نام منبع :
    دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي، سيد رسول؛ شيخي، حميد رضا
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 82815
صفحه از 476
پرینت  ارسال به