تاريخ : پنج شنبه 1385/9/9 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 1233
برگزاری همايش گرامیداشت حاج شيخ عزيزالله عطاردی

برگزاری همايش گرامیداشت حاج شيخ عزيزالله عطاردی

راوی: به پاس نیم قرن تلاش علمی- فرهنگی حاج شيخ عزيزالله عطاردی ، همايش گراميداشت آن عالم بزرگوار، صبح روز پنجشنبه 9/9/85 در تالار شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار می ‌شود.

به گزارش خبرنگار راوی ، همایش یاد شده  باهدف تكريم شخصيت علمىحاج شيخ عزيزالله عطاردیو معرفی آثار ایشان صورت می پذیرد.
دبیر علمی این همایش ، ضمن اعلام این خبر، در خصوص اهداف و برنامه های همایش گفت :

همایش، نیم‌روزه است ؛ یعنی صبح تا ظهر. پیش‌بینی شده است كه سه تا چهار سخنرانی و چهار مقاله ارائه شود. برای این همایش ۲۵ مقاله و ۲۱ مورد گفتگو با شخصیت‌های حوزوی و دوستان استاد عطاردی تهیه شد كه در دو جلد با عنوان «گرامی‌نامۀ استاد عطاردی» در۸۸۰ صفحه به چاپ رسیده است. در گرامی‌نامه، چهار مقاله به زندگی‌نامۀ علمی، شش مقاله به حوزۀ‌ حدیث، شش مقاله به موضوع تاریخ و جغرافیا ، چهار مقاله به معرفی کارهای ایشان دربارۀ «تاج‌العروس» و یک مقاله هم به شیوه فهرست‌نویسی و فهرست‌نگاری ایشان پرداخته است . همچنین چهار مقاله هم شخصیت‌های علمی اهدا کرده‌اند كه موضوع آنها نیزبه نوعی مرتبط با استاد است. از مجموع گفتگوها ، هشت مورد دربارۀ کارهای علمی ایشان است و درسیزده مورد هم خاطرات دوستان، آشنایان، برخی شاگردان و خانوادۀ ایشان نقل شده است. یک جلد هم به عنوان «فرهنگ‌نامۀ موضوعی» در دست تهیه است که امیدواریم تا روز همایش به چاپ برسد.

حجة الاسلام مهدی مهریزیدر توصیف شخصیت حاج شيخ عزيزالله عطاردی به خبرنگار راوی گفت :

استاد عزیزالله عطاردى ، شخصيت كم‌نظيری در تاريخ معاصر حوزه‌هاى علمى شيعه است؛ از اين جهت كه به صورت فردى كارهاى متعددی در عرصه‌هاى متنوع و موضوعات گسترده داشته است. در حوزه‌ها، دانش‌هايى كه طلبه‌ها با آن سر و كار دارند فراتر از فقه و اصول و نهايتاً فلسفه نيست، اما این كه كسى به تاريخ، جغرافيا، ادبيات، فهرست‌نگارى و اين جور چيزها اقدام كند حداقل در دوران معاصر امر متداولى نبوده است. آقاى عطاردى از معدود افرادى است كه در اين حوزه‌هايى كه نام بردم فعالیت داشته و تاكنون بيش از يك‌صد جلد و حدود شصت عنوان اثر توليد كرده است. ایشان از سال ۱۳۳۴ كارهای علمی و پژوهشی خود را شروع كرده و همۀ آنها را به تنهایی انجام داده كه نشان می‌دهد يك انسان پرتلاش و سختكوشى است. به همین جهت گروهى از كسانى كه با ايشان سابقۀ دوستى و ارادت داشته‌اند به پاس نیم قرن فعالیت علمی ایشان بر آن شدند كه يك همايش بزرگداشتى گرفته شود كه هدف از آن، نخست تكريم اين شخصيت علمى است و دوم، نشان دادن اهمیت و ضرورت پرداختن به این دانش‌ها در حوزه‌های علمیه و سوم، معرفی الگوهاى بومى و شخصيت‌هاى مثبتى كه می‌توانند براى جوان امروزى در زندگى علمی و عملى، اسوه باشند.

گفتنی است «همایش گرامیداشت حاج شيخ عزيزالله عطاردی» به همت موسسه تحقيقات و توسعه علوم انسانی با همكاری موسسه‌ معارف اسلامی امام رضا (ع)، مجمع جهانی اهل بيت (ع)، سازمان حوزه‌ها و مدارس علميه‌ خارج از كشور، مجمع‌ التقريب بین المذاهب اسلامیة، مركز بين‌المللی گفتگوی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها، آستان مقدس حضرت عبدالعظيم، موسسه علمی - فرهنگی دارالحديث ،كتاب‌خانه‌های تخصصی وابسته به دفتر آيت‌الله العظمی سيستانی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری برگزار می شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :