اُصول آل الرسول (قواعد اصول فقه در احاديث كتاب«فروع الكافي» - صفحه 15

23. اجازه كبيره؛ كه براى يكى از علما نوشته و شرح حال مشايخ خود را در ضمن آن نگاشته است؛ مانند لؤلؤة البحرين صاحب حدائق است.
24. فوائد در رجال؛ شايد بخشى از المقالات اللطيفة باشد كه پيش تر ياد كرديم.
25. جواهر العلم؛ از اين كتاب در اجازه خود به مرحوم شيخ محمدباقر اصطهباناتى ياد كرده است.
26. ديوان شعر؛ قبلاً گفتيم كه ايشان گاهى شعر هم مى سروده است.
27. رساله در حرمت ذبايح اهل كتاب؛ اين رساله اولين اثر فقهى اوست كه در اوايل بلوغ به امر استادش سيد صدرالدين عاملى نوشته است و استاد با نوشتن تقريظى بر آن، اجتهاد او را تصديق كرده است.
28. رساله در تقديم حمد بر تسبيح در تسبيح فاطمه زهرا(ع)؛
29. رساله در كيفيت استخاره؛
30. رساله درباره اينكه افضلْ خواندن نمازها در اول وقت آن است، مگر در شصت مورد؛ نام سه رساله اخير را در كتاب أحكام الايمان خود ياد كرده است.
31. رساله در احوال ابن بزيع؛
32. رساله اى ناتمام در احوال حضرت عبدالعظيم و شرح احاديث او؛ نسخه آن را مرحوم سيد احمد روضاتى نزد مرحوم آقاميرزا محمدابراهيم چهارسوقى ديده است.
33. اربعين (چهل حديث)؛
34. رساله در احوال دو نفر از معمّرين (معمر مغربى و معمر مشرقى) ۱ ؛
اين سى و چهار اثر را از مبانى الأصول مؤلف و مقدمه ميزان الأنساب، نوشته مير سيد احمد روضاتى و زندگانى آيه اللّه چهارسوقى، نوشته آقا سيد محمدعلى روضاتى و مكارم الأثار معلم حبيب آبادى(ره) نقل كرديم. ۲
35. الفلاحة؛
36. مجالس و منابر ماه رمضان؛

1.ر. ك: دانشمندان خوانسار در كتب تراجم، ص ۴۹۷.

2.از عباراتى كه از اعلام الشيعة علامه تهرانى (بخش مخطوط) در ميراث حديث شيعه (دفتر هفتم)، ص ۴۵۷ نقل شده بر مى آيد كه دو رساله ديگر؛ يكى در اصول دين و ديگرى به نام معدن الفوائد از مرحوم ميرمحمد هاشم خوانسارى چاپ شده است و نيز در آنجا كتابى به نام مبادى الأصول از ايشان دانسته شده كه ظاهراً غلط چاپى است و بايد همان مبانى الأصول باشد. همچنين در كتاب تكملة أمل ال آمل سيد حسن صدر (ص ۲۴۲)، از كتاب معدن الفوائد ياد شده، كه شايد معدن الفوائد، نام چند رساله اى باشد كه با هم چاپ شده است.

صفحه از 27