19
اهل بيت (ع) در قرآن و حديث ج1

پيش درآمد

درباره آيه تطهير

«خدا مى خواهد پليدى را از شما دور كند و شما را به كلى پاك دارد». اين آيه، در اواخر عمر پر بركت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله هنگامى كه آن حضرت در خانه امّ سلمه بود نازل شد. پس از نزول اين آيه شريفه، پيامبر اكرم، على، فاطمه، حسن و حسين را دعوت فرمود و عباى خيبرى خود را بر آنها كشيد و فرمود: «بار خدايا! اينان اهل بيت من هستند». امّ سلمه عرض كرد: «يا رسول اللّه ! آيا من از اهل بيت نيستم؟» پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «تو همسر منى و بر نيكى هستى واينان اهل بيت من هستند، خدايا اهل بيت من سزاوارترند» و در روايت ديگرى، امّ سلمه عرض كرد: «يا رسول اللّه ! جايگاه من كجاست؟» و پيامبر صلى الله عليه و آله پاسخ فرمود:«تو در خير و به سوى خير هستى» و در روايت ديگرى آمده كه امّ سلمه گفت: «آيا من از ايشان نيستم؟» و پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «تو بر نيكى هستى». در روايت ديگرى آمده است كه امّ سلمه گفت: «من عبا را كنار زدم تا همراه آنان زير آن قرار گيرم، ولى پيامبر آن را از دست من كشيد و فرمود: تو برخير و نيكى هستى».
احاديثى كه مستقيماً كلمه «اهل البيت» در آيه مباركه تطهير را، به اصحاب كساء


اهل بيت (ع) در قرآن و حديث ج1
18

از حسن اتفاق، نخستين كتابى كه در مركز تحقيقات «دارالحديث» آماده انتشار گرديد پيرامون شناخت اهل بيت گرامى رسول خدا صلى الله عليه و آله است. من اين آغاز را به فال نيك مى گيرم و اين كتاب را به پيشگاه مقدّس صديقه كبرى فاطمه دخت رسول اللّه ـ سلام اللّه عليها ـ تقديم مى دارم. اميدوارم خداوند منّان به بركت دعاى او، اين خدمت ناچيز را بپذيرد وذخيره عالم قبر و قيامت ما فرمايد و آثار آن را در معرفى اهل بيت و تحكيم وحدت كلمه جهان اسلام، بر محور خاندان گرامى رسول خدا صلى الله عليه و آله بيش از چشمداشت ما مقرّر فرمايد.
در پايان لازم مى دانم از همه برادران عزيز «مركز تحقيقات دارالحديث» كه در تأليف اين مجموعه ارزشمند، به گونه اى مرا يارى رساندند به ويژه از فاضل گرامى جناب آقاى سيّد رسول موسوى كه بيشترين تلاشها را در اين زمينه داشتند، سپاس بگزارم، جزاهُم اللّهُ عَن أهل بيتِ نبيِّه خير الجزاء فى الدّارين.
محمّدى رى شهرى
شعبان 1417 ه . ق

  • نام منبع :
    اهل بيت (ع) در قرآن و حديث ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي، سيد رسول؛ شيخي، حميدرضا؛ آژير، حميد رضا
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    سوّم
تعداد بازدید : 114501
صفحه از 543
پرینت  ارسال به