35
اهل بيت (ع) در قرآن و حديث ج1

1 / 2

عائشه

۱۶.صفيّه دختر شيبه:عائشه گفت: پيامبر صلى الله عليه و آله بامداد خارج شد در حالى كه پوشش پشمى نقش دارى از موى سياه بر تن داشت. پس حسن بن على آمد و پيامبر او را در زير آن جاى داد، به دنبال او حسين آمد كه پيامبر او را نيز در زير آن جاى داد، در پى او فاطمه آمد كه پيامبر او را نيز در زير پوشش خود جاى داد و سرانجام على آمد كه پيامبر او را نيز در زير پوشش خود جا داد و سپس فرمود: «إنّما يريدُ اللّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمْ الرِّجْسَ أهْلَ البيتِ ويُطَهِّرَكُم تَطْهيراً» .

۱۷.عوّام بن حوشب به نقل از تميمى:بر عائشه وارد شدم و او به ما گفت: پيامبر خدا را ديده است كه على، فاطمه، حسن و حسين عليهم السلام را فرا خوانده و فرموده است: بار خدايا! اينان اهل بيت من هستند، پس هرگونه پليدى را از آنها دور كن و كاملاً پاكشان گردان.

۱۸.جميع بن عمير:با مادرم بر عائشه وارد شديم. مادرم از او پرسيد و گفت: به من بگو محبّت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نسبت به على چگونه بود؟
عائشه به او گفت: او در ميان مردان محبوبترين كس نزد پيامبر خدا بود. من ديدم كه او را به همراه فاطمه، حسن و حسين زير جامه خود گرفته است و سپس فرموده: خدايا! اينان اهل بيت من هستند، خدايا! هرگونه پليدى را از آنها دور كن و كاملاً پاكشان گردان. او مى گويد: من هم پيش رفتم تا سرم را زير جامه كنم ولى پيامبر مرا پس زد. گفتم: يا رسول اللّه ! آيا من از اهل بيت تو نيستم؟ فرمود: تو بر خير و نيكى هستى، تو بر خير و نيكى هستى.


اهل بيت (ع) در قرآن و حديث ج1
34

1 / 2

عائِشَةُ

۱۶.صَفِيَّةُ بِنتُ شَيبَةَ :قالَت عائِشَةُ : خَرَجَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله غَداةً وعَلَيهِ مِرطٌ مُرَحَّلٌ ۱ مِن شَعرٍ أسوَدَ ، فَجاءَ الحَسَنُ بنُ عَلِيٍّ فَأَدخَلَهُ ، ثُمَّ جاءَ الحُسَينُ فَدَخَل مَعَهُ ، ثُمَّ جاءَت فاطِمَةُ فَأَدخَلَها ، ثُمَّ جاءَ عَلِيٌّ فَأَدخَلَهُ ، ثُمَّ قالَ : «إنَّما يُريدُ اللّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أهلَ البَيتِ ويُطَهِّرَكُم تَطهيرًا۲» .

۱۷.العَوّامُ بنُ حَوشَبٍ عَنِ التَّميمِيِّ قالَ :دَخَلتُ عَلى عائِشَةَ فَحَدَّثَتنا أنَّها رَأت رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله دَعا عَلِيًّا وفاطِمَةَ والحَسَنَ والحُسَينَ عليهم السلام فَقالَ : اللّهُمَّ هؤُلاءِ أهلُ بَيتي فَأَذهِب عَنهُمُ الرِّجسَ وطَهِّرهُم تَطهيرًا ۳ .

۱۸.جُمَيعُ بنُ عُمَيرٍ۴: دَخَلتُ مَعَ اُمّي عَلى عائِشَةَ [فَسَأَلَتها اُمّي ]قالَت : أخبِريني كَيفَ كانَ حُبُّ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله لِعَلِيٍّ ؟
فَقالَت عائِشَةُ : كانَ أحَبَّ [الرِّجالِ] إلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، لَقَد رَأَيتُهُ وقَد أدخَلَهُ تَحتَ ثَوبِهِ ، وفاطِمَةَ وحَسَنًا وحُسَينًا ، ثُمَّ قالَ : اللّهُمَّ هؤُلاءِ أهلُ
بَيتي ، اللّهُمَّ أذهِب عَنهُمُ الرِّجسَ وطَهِّرهُم تَطهيرًا .
قالَت : فَذَهَبتُ لاُِدخِلَ رَأسي فَدَفَعَني ، فَقُلتُ : يا رَسولَ اللّهِ ، أوَلَستُ مِن أهلِكَ ؟ قالَ : إنَّكِ عَلى خَيرٍ ، إنَّكِ عَلى خَيرٍ ۵ .

1.مِرط مُرحَّل: إزار خزٍّ فيه عَلَم، وسمّي مُرَحَّلاً لِما عليه من تصاوير رَحْل وما ضاهاه . (لسان العرب : ۱۱ / ۲۷۸) .

2.صحيح مسلم : ۴ / ۱۸۸۳ / ۲۴۲۴ ، المستدرك على الصحيحين : ۳ / ۱۵۹ / ۴۷۰۷ نحوه ، تفسير الطبريّ : ۱۲ / الجزء ۲۲ / ۶ وفيه «فجاء الحسن فأدخله معه ثمّ قال : إنّما ...» ولم يذكر بقيّة أصحاب الكساء من أهل البيت عليهم السلام ، السنن الكبرى : ۲ / ۲۱۲ / ۲۸۵۸ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ۷ / ۵۰۱ / ۳۹ ، مسند إسحاق بن راهويه : ۳ / ۶۷۸ / ۱۲۷۱ وفيه «دعا رسول اللّه » بدل «جاء» ، تاريخ دمشق «ترجمة الإمام الحسن عليه السلام» : ۶۳ / ۱۱۳ نحوه .

3.أمالي الصدوق : ۳۸۲ / ۵ .

4.في تاريخ دمشق «عمير بن جميع» وهو تصحيف ، وأثبتنا الصواب الموافق لما في باقي المصادر ، والذي ضبطه ابن حجر في تهذيب التهذيب : ۲ / ۹۶ / ۱۷۷ بقوله «جميع بن عمير التيميّ الكوفيّ» روى عن عائشة ، وروى عنه العوّام بن حوشب .

5.تاريخ دمشق «ترجمة الإمام عليّ عليه السلام» : ۲ / ۱۶۴ / ۶۴۲ ، وراجع شواهد التنزيل : ۲ / ۶۱ / ۶۸۲ ـ ۶۸۴ ، العمدة : ۴۰ / ۲۳ ، مجمع البيان : ۸ / ۵۵۹ ، وأيضًا : ص ۱۹۴ / ۲۱۱ من كتابنا هذا .

  • نام منبع :
    اهل بيت (ع) در قرآن و حديث ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي، سيد رسول؛ شيخي، حميدرضا؛ آژير، حميد رضا
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    سوّم
تعداد بازدید : 114510
صفحه از 543
پرینت  ارسال به