است، پس درباره آن از او بپرسيد كه پيرامون اين آيه از من آگاهتر است ۱
بنابر اين اگر صحّت رواياتى را كه بدان اشاره شد ۲ بپذيريم بايد بگوييم كه در ادامه رويداد كساء افراد ديگرى نيز مانند عائشه و زينب نيز شاهد آن بوده اند و آنها نيز از پيامبر همان تقاضاى امّ سلمه را داشته اند و پيامبر به آنها پاسخ منفى داده است و احتمالى كه برخى از محدّثان ۳ در تكرار چند باره اين رويداد قائل شده اند امرى بعيد به نظر مى رسد.
5 ـ سخنى پيرامون آن چه به حديث كساء شهرت يافته است:
تا اين جا روشن شد كه حديث كساء به شرحى كه گذشت قطعى و غير قابل ترديد و بيانگر يكى از مهمترين خصايص اهل بيت رسول خدا صلى الله عليه و آله يعنى ويژگى طهارت و عصمت آنهاست، ليكن در اين اواخر حديثى به عنوان حديث كساء شايع گرديده كه پايه و اساسى ندارد، نخستين محدّث معروفى كه بى اساس بودن اين حديث را اعلان كرد مرحوم محدّث قمّى ـ رضوان اللّه تعالى عليه ـ (صاحب مفاتيح الجنان) است و شگفت انگيز اين كه ايشان اجازه نمى داد كسى بر مفاتيح الجنان نكته اى بيفزايد و به انجام دهنده اين كار نفرين مى فرستد، ولى با اين حال مى بينيم كه حديث مذكور بدان افزوده شده است ۴ .
دلايل بى پايه بودن اين حديث بسيار است كه اينك به برخى از آنها اشاره مى كنيم:
1 ـ اين حديث در هيچ يك از كتب معتبره فريقين وجود ندارد، حتّى كتابهايى كه
1.الفصول المختارة : ۵۳ و ۵۴ .
2.نگاه كنيد به ص ۳۴ / ۱۸ و ص ۵۸ / ۳۹ از همين كتاب .
3.نگاه كنيد به ذخائر العقبى : ۵۷ ، الصواعق المحرقة : ۱۴۴ ، ينابيع المودّة : ۱ / ۳۲۳ ، أهل البيت عليهم السلام في آية التطهير : ۵۱ .
4.نگاه كنيد به مفاتيح الجنان : ۵۷۲ (مقدّمة الملحقات) .