313
تبليغ بر پايه قرآن و حديث

6 / 10

رعايت ترتيب اهمّيت

۳۷۱.صحيح البخارىبه نقل از ابن عبّاس ـ: هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و آله معاذ بن جبل را به سوى مردم يمن فرستاد ، به او فرمود : «تو نزد گروهى از اهل كتاب مى روى. پس بايد نخستين دعوت تو از آنان ، اين باشد كه خداوند متعال را يگانه دانند . و چون اين را شناختند ، آگاهشان كن كه خداوند در شبانه روزشان پنج نماز بر آنان واجب كرده است ؛ و هرگاه نماز را به پاى داشتند ، به آنان بگو كه خداوند ، دادن زكات اموالشان را بر آنان واجب فرموده تا از بى نيازشان ستانده و به تهى دستشان داده شود . پس هرگاه بدان اقرار كردند ، از آنان زكات بگير و از گرفتن گزيده اموال مردم ، پرهيز كن».

۳۷۲.التوحيدبه نقل از ابن عبّاس ـ: عربى باديه نشين نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و گفت : اى رسول خدا! از شگفتى هاى دانش به من بياموز.
فرمود : «تو با اساس علم چه كرده اى كه حال خواهان شگفتى هاى آنى؟!» .
آن مرد گفت : اى رسول خدا اساس علم چيست؟
فرمود : «خداشناسى ، چنان كه حقّ شناخت اوست».
مرد اعرابى گفت : خداشناسى واقعى كدام است؟
فرمود : «او را بشناسى كه نظير، شبيه و شريك ندارد و اين كه او يگانه ، يكتا، ظاهر، باطن، اوّل و آخر است و همسنگ و همسان ندارد . و اين حقّ شناخت خداوند است».


تبليغ بر پايه قرآن و حديث
312

6 / 10

مُراعاةُ الأَهَمِّ فَالأَهَمِّ

۳۷۱.صحيح البخاري عن ابن عبّاس :لَمّا بَعَثَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله مُعاذَ بنَ جَبَلٍ إلى نَحوِ أهلِ اليَمَنِ ، قالَ لَهُ : إنَّكَ تَقدَمُ عَلى قَومٍ مِن أهلِ الكِتابِ ، فَليَكُن أوَّلَ ما تَدعوهُم إلى أن يُوَحِّدُوا اللّهَ تَعالى ، فَإِذا عَرَفوا ذلِكَ فَأَخبِرهُم أنَّ اللّهَ فَرَضَ عَلَيهِم خَمسَ صَلَواتٍ في يَومِهِم ولَيلَتِهِم ، فَإِذا صَلَّوا فَأَخبِرهُم أنَّ اللّهَ افتَرَضَ عَلَيهِم زَكاةً في أموالِهِم تُؤخَذُ مِن غَنِيِّهِم فَتُرَدُّ عَلى فَقيرِهِم ، فَإِذا أقَرّوا بِذلِكَ فَخُذ مِنهُم ، وتَوَقَّ كَرائِمَ أموالِ النّاسِ . ۱

۳۷۲.التّوحيد عن ابن عبّاس :جاءَ أعرابِيٌّ إلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله فَقالَ : يا رَسولَ اللّهِ ، عَلِّمني مِن غَرائِبِ العِلمِ .
قالَ : ما صَنَعتَ في رَأسِ العِلمِ حَتّى تَسأَلَ عَن غَرائِبِهِ ؟ !
قالَ الرَّجُلُ : ما رَأسُ العِلمِ يا رَسولَ اللّهِ ؟
قالَ : مَعرِفَةُ اللّهِ حَقَّ مَعرِفَتِهِ .
قالَ الأَعرابِيُّ : وما مَعرِفَةُ اللّهِ حَقَّ مَعرِفَتِهِ ؟
قالَ : تَعرِفُهُ بِلا مِثلٍ ولا شِبهٍ ولا نِدٍّ ، وأنَّهُ واحِدٌ أحَدٌ ظاهِرٌ باطِنٌ أوَّلٌ آخِرٌ ، لا كُفوَ لَهُ ولا نَظيرَ ، فَذلِكَ حَقُّ مَعرِفَتِهِ . ۲

1.صحيح البخاري : ۶ / ۲۶۸۵ / ۶۹۳۷ و ج ۲ / ۵۲۹ / ۱۳۸۹ وليس فيه «تؤخذ من غنيّهم» ، صحيح مسلم : ۱ / ۵۱ / ۳۱ ، السنن الكبرى : ۷ /۳ /۱۳۱۲ ، حلية الأولياء : ۱ / ۲۳ نحوه ، كنز العمّال : ۶ / ۲۹۵ / ۱۵۷۷۲

2.التوحيد : ۲۸۴ / ۵ ، مشكاة الأنوار : ۴۰ / ۱۰ ، بحار الأنوار : ۳ / ۲۶۹ / ۴

  • نام منبع :
    تبليغ بر پايه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    حسينی، سيد حميد؛ نصيری، علي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1380
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 67510
صفحه از 490
پرینت  ارسال به