79
تبليغ بر پايه قرآن و حديث

فصل سوم: رسالت مبلّغ

3 / 1

برانگيختن فطرت و عقل

قرآن

«و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم، تا براى مردم ، آنچه را به سوى ايشان نازل شده است ، روشن كنى؛ و باشد كه انديشه كنند .»

حديث

۷۸.امام على عليه السلامـ در خطبه اى از ايشان ـ: پس [ خداوند ]رسولانش را در ميان آنان فرستاد و هر چند گاه ، پيامبرانى روانه ساخت تا ادا كردن حق ميثاق الست ۱ را از آنان بخواهند، و نعمت فراموش كرده را به يادشان آرند . و با تبليغ [ رسالت] ، حجّت را بر آنان تمام كنند و چراغ معرفتشان را بيفروزند و چشمشان را به آيات قدرت [ الهى] بردوزند.

۷۹.امام على عليه السلامـ در يادكرد از پيامبر صلى الله عليه و آله ـ: طبيبى [ كه بر سر بيماران ]گردان است، و مرهم او [ بيمارى را] بهترين درمان، [ و آن جا كه دارو سودى ندهد] داغ او سوزان . آن را به هنگام حاجت بر دل هايى نهد كه [ از ديدن حقيقت ]نابيناست ، و بر گوش هايى كه ناشنواست و بر زبان هايى كه ناگوياست . با داروى خود ، دل هايى را جويد كه در غفلت است يا [ از هجوم شبهت] در حيرت.

1.اشاره دارد به آيه ۱۷۳ سوره اعراف : «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى» .


تبليغ بر پايه قرآن و حديث
78

الفصل الثّالث: رسالة المبلّغ

3 / 1

إثارَةُ الفِطرَةِ وَالعَقلِ

الكتاب

«وَ أَنزَلْنَآ إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» . ۱

الحديث

۷۸.الإمام عليّ عليه السلامفي خُطبَةٍ لَهُ: فَبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ وواتَرَ إلَيهِم أنبِياءَهُ ؛ لِيَستَأدوهُم ميثاقَ فِطرَتِهِ ، ويُذَكِّروهُم مَنسِيَّ نِعمَتِهِ ، ويَحتَجُّوا عَلَيهِم بِالتَّبليغِ ، ويُثيروا لَهُم دَفائِنَ العُقولِ ، ويُروهُم آياتِ المَقدِرَةِ . ۲

۷۹.عنه عليه السلامخط ـ في ذِكرِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله : طَبيبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ ، قَد أحكَمَ مَراهِمَهُ ، وأحمَى مَواسِمَهُ . يَضَعُ ذلِكَ حَيثُ الحاجَةُ إلَيهِ ، مِن قُلوبٍ عُميٍ ، وآذانٍ صُمٍّ ، وألسِنَةٍ بُكمٍ . مُتَتَبِّعٌ بِدَوائِهِ مَواضِعَ الغَفلَةِ ، ومَواطِنَ الحَيرَةِ . ۳

1.النحل : ۴۴ .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱ ، بحار الأنوار : ۱۱ / ۶۰ / ۷۰ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۸ ، عيون الحكم والمواعظ : ۳۱۹ / ۵۵۶۴ .

  • نام منبع :
    تبليغ بر پايه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    حسينی، سيد حميد؛ نصيری، علي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1380
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 66118
صفحه از 490
پرینت  ارسال به