تازه هاي نشر - صفحه 287

از اعتبار و ارزش بالايى برخوردار است.
سنن نسائى يكى از كتابهاى شش گانه حديثى كهن اهل سنت است. مترجم محترم اين كتاب، هر كدام از احاديث را در ساير منابع شيعه و اهل سنت شناسايى كرده و در پاورقى آورده است. علاوه بر مقدمه و فهرست هاى فنى، پاره اى از يادداشت ها نيز به آن افزوده است.

؛ خدا از نگاه امام على(ع)

؛ محمّد محمدرضايى، قم: بوستان كتاب قم، چاپ اوّل، 1382ش، 128ص، رقعى.

از مسائل بسيار اساسى انسان، مسله وجود خداست. اعتقاد داشتن و يا اعتقاد نداشتن به خدا، در زندگى انسان، بسيار نقش آفرين است؛ بدين گونه كه اگر انسان به جود خدا معتقد شد، همه كارها و رفتارهاى او رنگ الهى به خود مى گيرد، ولى اگر همين فرد، به وجود خدا معتقد نباشد، اعمال او صبغه ديگرى به خود مى گيرد.
بنابراين، انسان بايد پيش از هر شناختى به اين مسئله بپردازد كه آيا واقعاً براى انسان و عالم، خدايى وجود دارد يا اين كه انسان و عالم بر اثر تصادف به وجود آمده اند و آدمى نيز در زندگى، هيچ وظيفه و هدفى جز ادامه زندگى و لذت بردن ندارد. از اين روست كه على(ع) مى فرمايند: «معرفه اللّه سبحانه، أعلى المعارف». شناختن خداى پاك و منزه، والاترين معرفت هاست.
نخستين مسئله در خداشناسى، شناختن وجود خداست. نگارنده در اين اثر بر آن است تا دلايل وجود خدا را از ديدگاه امام على(ع) مورد بررسى قرار دهد. البته در سخنان مولا على(ع) استدلال بر وجود خدا به طور مستقل كم رنگ تر مشاهده مى شود، يعنى عنوانى تحت براهين اثبات وجود خدا مشاهده نمى گردد به دو دليل:
1. آن حضرت خداشناسى را امرى فطرى مى داند؛

صفحه از 295