تازه هاي نشر - صفحه 295

است از خانواده گرفته تا شركت در فعاليت هاى سياسى و اجتماعى و...وظايف زن به عنوان يك انسان علاوه بر وظايفى كه در قرآن بيان گرديده، در روايات معصومين(ع) نيز به خوبى شرح و بيان شده است. در اين كتاب از ميان آن احاديث، چهل حديث برگزيده شده، و همراه با ترجمه و مختصرى شرح نگارنده به صورت مؤجر آورده شده است.

؛ چلچراغ هدايت (5) [كودك]

؛ بهرام اجاق فقيهى، تهران: كتاب همگان، چاپ اوّل، 1382ش، 96 ص، پالتويى.

تعليم و تربيت كودكان از جمله مباحث نظام اخلاقى اسلام است. اسلام همه آموزش هاى لازم را در زمينه تعليم و تربيت كودكان به مسلمانان آموخته و از آنها خواسته تا اين تعاليم را به كار ببندند تا فرزندانى صالح و سالم تحويل جامعه اسلامى بدهد.
از جمله نكاتى كه در دين مقدس اسلام در مورد آموزش كودك مورد توجّه قرار گرفته: چگونگى نامگذارى كودك، اهمّيت آموزش او، تربيت كودك و آموزش نماز به او، سلام كردن به كودك و احترام به او و مسائلى از اين قبيل.
موضوع تعليم و تربيت صحيح كودك در نظر اسلام از اين جهت داراى اهمّيت است كه شخصيت آينده هر انسانى در دوران كودكى او ساخته و پرداخته مى شود لذا اسلام بر روش تربيت صحيح در دوران كودكى تأكيد فراوانى مى كند. حضرت على(ع) مى فرمايند: قلب كودك مانند زمين كشت نشده است، هرچه در آن بكارند قبول مى كند.
بنابراين آينده كودك مرهون چگونگى تعليم و تربيت او در دوران كودكى و نحوه رفتار والدين و مربيان با او در اين مقطع زمانى است.
كتاب حاضر مشتمل بر چهل حديث از پيشوايان اسلام درباره نحوه تعليم و تربيت صحيح كودكان است، كه مطالعه اين مجموعه كمك شايانى به والدين جوان و مربيان در امر تعليم و تربيت كودك مى نمايد.

صفحه از 295