پايان نامه های حديثی (6) - صفحه 242

اخلاقى از قبيل ك اداى امانت، بخشش و صدقه، حقوق والدين، تواضع و فروتنى، توبه، حق گويى و ساير صفات اخلاقى مثبت و منفى نيز نقاط اشتراك و افتراق بين قرآن و تورات را شرح داه است.

2. بررسى آيه ولايت از ديدگاه فريقين(شيعه و سنى)، فرامرز لطفى، استاد راهنما: حجه الاسلام على اكبر بابايى، استاد مشاور: دكتر محمّدجواد سعيدى، 119 ص.

موضوع پايان نامه بررسى آيه ولايت از ديدگاه فريقين است، و اين كه منظور از فريقين دانشمندان شيعه و سنى است، در اين مقاله مطالب مربوط به آيه و ديدگاه دانشمندان را در پنج فصل ذكر و بررسى نموده است.
يكى از پايه هاى مهم اسلام مسأله ولايت و رهبرى است، از ضروريات مذهب شيعه امامت و ولايت حضرت على(ع) است كه مذهب تشيع را از مذهب اهل تسنن جدا مى كند، زمينه تاريخى اين نقطه افتراق از روز غدير آغاز مى شود، اظهار نظرها و تفسيرهاى گوناگون از ولايت على(ع) و انكار ولايت مولى از ناحيه بعض منكرين ولايت، موجب اين دوگانگى در تفسير ولايت شده، كه در اين باره مطالب بسيارى در كتاب ها و رساله ها تدوين گشته است، لذا برماست كه به پيروى از دعوت الهى (اُدْعُ إلى سبيلِ ربِّكَ بِالْحِكْمَةِ والْموعظةِ الحسنة) در چنين عصرى عقايد و نظرات خود را به نحو شايسته اى در اختيار همگان قرار دهيم و با پاسخ به شبهات مطرح شده تا حدودى دين خود را ادا كرده باشيم، سؤالاتى از قبيل اين كه: آيه ولايت آيا دلالت بر امامت و رهبرى حضرت على(ع) مى كند؟ معانى مفردات و اعراب آيه شريفه چيست؟ آيا فريقين آيه شريفه را درباره حضرت على(ع) مى دانند؟ چگونه آيه شريفه بر ولايت حضرت على(ع) دلالت مى كند؟ مدّ نظر نگارنده است كه در ضمن پرداختن به آنها موضوع رساله را شرح داده است.
اين پايان نامه از پنج فصل تشكيل شده است، نگارنده در فصل اوّل مباحثى همچون

صفحه از 254