203
دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث ج2

۱۱۴۶.امام على عليه السلام ـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ :گويا اصلاً در دنيا نبوده اى، و گويا كه پيوسته در آخرت بوده اى!

۱۱۴۷.امام على عليه السلام :هر سپرى شونده اى ، مثل اين است كه [اصلاً] نبوده است.

۱۱۴۸.امام على عليه السلام :آنچه از دنيا وجود دارد ، تو گويى اصلاً نبوده است، و آنچه از آخرت وجود دارد ، تو گويى همواره بوده است!

۱۱۴۹.امام باقر عليه السلام :حسين بن على عليهماالسلام از كربلا به محمّد بن على ۱ نوشت: «به نام خداوند رحمتگر مهربان. از حسين بن على به محمّد بن على و ديگر فرزندان هاشم. امّا بعد : دنيا چنان است كه گويى هرگز نبوده است و آخرت ، چنان است كه گويى همواره بوده است! بدرود».

۱۱۵۰.امام صادق عليه السلام :ابو ذر ، در سخنرانى خود مى گفت: اى جوينده دانش! گويا هيچ چيز دنيا ، چيزى نبوده است ، جز اين كه خوبى اش سود مى رساند و بدى اش زيان مى زند، مگر كسى كه خدا به او رحم كند.

۱۱۵۱.امام صادق عليه السلام ـ مى فرمود ـ :در مهلتى كه دارى ، بكوش؛ چرا كه تو مردنى هستى /
و براى خودت ـ اى انسان ـ نيكى برگزين

آنچه بود وگذشت، گويا اصلاً نبوده است/ و هـر آينده اى، گويا از ابتدا بوده اسـت!

1.مقصود، محمّد بن حنفيّه است.


دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث ج2
202

۱۱۴۶.الإمام عليّ عليه السلام ـ فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ :كَأَنَّكَ بِالدُّنيا لَم تَكُن ، وكَأَنَّكَ بِالآخِرَةِ لَم تَزَل . ۱

۱۱۴۷.عنه عليه السلام :كُلُّ ماضٍ فَكَأَن لَم يَكُن . ۲

۱۱۴۸.عنه عليه السلام :كَأَنَّ ما هُوَ كائِنٌ مِنَ الدُّنيا عَن قَليلٍ لَم يَكُن ، وما هُوَ كائِنٌ مِنَ الآخِرَةِ لَم يَزَل . ۳

۱۱۴۹.الإمام الباقر عليه السلام :كَتَبَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام إلى مُحَمَّدِ ۴ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام مِن كَربَلاءَ : بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، مِنَ الحُسَينِ بنِ عَلِي إلى مُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ ومَن قِبَلَهُ مِن بَني هاشِمٍ ، أمّا بَعدُ ، فَكَأَنَّ الدُّنيا لَم تَكُن وكَأَنَّ الآخِرَةَ لَم تَزَل ، وَالسَّلامُ . ۵

۱۱۵۰.الإمام الصادق عليه السلام :كانَ أبو ذَر رضى الله عنه يَقولُ في خُطبَتِهِ : يا مُبتَغِيَ العِلمِ ، كَأَنَّ شَيئا مِنَ الدُّنيا لَم يَكُن شَيئا إلاّ ما يَنفَعُ خَيرُهُ ويَضُرُّ شَرُّهُ ، إلاّ مَن رَحِمَ اللّهُ . ۶

۱۱۵۱.عنه عليه السلام ـ أنَّهُ كانَ يَقولُ ـ :
اِعمَل عَلى مَهَلٍ فَإِنَّكَ مَيِّتٌ وَاختَر لِنَفسِكَ أيُّهَا الإِنسانُ
فَكَأَنَّ ما قَد كانَ لَم يَكُ إذ مَضىوكَأَنَّ ما هُوَ كائِنٌ قَد كانَ۷

1.شرح نهج البلاغة : ج ۲۰ ص ۳۰۹ ح ۵۴۰ ؛ تفسير التبيان : ج ۶ ص ۴۸۸ .

2.غرر الحكم : ح ۶۸۶۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۷۵ ح ۶۳۳۸ .

3.مطالب السؤول : ص ۵۲ ؛ عيون الحكم والمواعظ : ص ۹۱ ح ۲۱۴۵ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۲۱ ح ۸۱ .

4.يعني محمّد بن الحنفيّة .

5.كامل الزيارات : ص ۱۵۸ ح ۱۹۶ عن ميسر بن عبد العزيز ، بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۸۷ ح ۲۳ .

6.الكافي : ج ۲ ص ۱۳۴ ح ۱۸ عن أبي بصير ، الأمالي للمفيد : ص ۱۷۹ ح ۱ وفيه «عملاً ينفع» بدل «ما ينفع» ، الاُصول الستّة عشر : ص ۳۵ كلاهما عن أبي بصير عن الإمام الباقر عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۴۰۱ ح ۱۱ .

7.الأمالي للصدوق : ص ۵۷۸ ح ۷۹۳ عن محمّد بن أبي عمير ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۲۷۶ ، روضة الواعظين : ص ۵۳۸ ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۱۷۲ ح ۳ .

  • نام منبع :
    دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي، سيد رسول؛ شيخي، حميدرضا
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 64710
صفحه از 436
پرینت  ارسال به