259
دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث ج2

۱۲۰۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نخستين مرحله عدالت آخرت ، گورهايند كه در آنها ميان شريف و دون پايه ، فرقى نهاده نمى شود.

۱۲۰۳.امام على عليه السلام :مرگ ، نخستين مرحله عدالت [و داورىِ [آخرت است.

۱۲۰۴.امام على عليه السلام :مرگ ، دروازه آخرت است.

۱۲۰۵.امام كاظم عليه السلام ـ در سخنانى بر سر قبرى كه بر آن حاضر شده بود ـ :چيزى (دنيا و زندگى) كه پايانش اين است ، سزاوار است كه به ابتداى آن ، دل بسته نشود ، و چيزى (آخرت) كه ابتدايش اين جاست ، سزاوار است كه از پايان آن ، ترسيده شود.

1 / 3

مقايسه ميان آخرت و دنيا

قرآن

«هيچ كس نمى داند چه چيز از آنچه روشنى بخش ديدگان است ، به [پاداش [آنچه انجام مى داده اند ، براى آنان پنهان شده است» .

«بنگر كه چگونه بعضى از آنان را بر بعضى ديگر برترى داده ايم، و قطعا درجات آخرت ،بزرگ تر و برتر است» .

«و چون بدان جا بنگرى ، [سرزمينى از] نعمت و كشورى پهناور مى بينى» .

حديث

۱۲۰۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :به خدا سوگند كه دنيا در مقايسه با آخرت ، جز مانند اين كه فردى از شما اين انگشتش ۱ را در دريا فرو ببرد ، نيست . پس ، بنگرد كه
انگشتش با چه [مقدار آب] باز مى گردد (دنيا در برابر آخرت ، به اندازه اين نم است در برابر دريا) .

1.يعنى انگشت نشانه اش را . در مأخذ ، پس از كلمه «اين» آمده است : «يحيى با انگشت نشانه اش ، اشاره كرد» . مقصود از يحيى ، «يحيى بن سعيد» ، از رجال سند اين روايت است .


دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث ج2
258

۱۲۰۲.عنه صلى الله عليه و آله :أوَّلُ عَدلِ الآخِرَةِ القُبورُ ؛ لا يُعرَفُ فيها شَريفٌ مِن وَضيعٍ . ۱

۱۲۰۳.الإمام عليّ عليه السلام :المَوتُ أوَّلُ عَدلِ الآخِرَةِ . ۲

۱۲۰۴.عنه عليه السلام :المَوتُ بابُ الآخِرَةِ . ۳

۱۲۰۵.الإمام الكاظم عليه السلام ـ مِن كَلامِهِ عِندَ قَبرٍ حَضَرَهُ ـ :إنَّ شَيئاً هذا آخِرُهُ لَحَقيقٌ أن يُزهَدَ في أوَّلِهِ، وإنَّ شَيئاً هذا أوَّلُهُ لَحَقيقٌ أن يُخافَ آخِرُهُ . ۴

1 / 3

المُقارَنَةُ بَينَ الآخِرةِ وَالدُّنيا

الكتاب

«فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِىَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءَ بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ » . ۵

«انظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ لَلآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجَـتٍ وَ أَكْبَرُ تَفْضِيلاً » . ۶

«وَ إِذَا رَأَيْتَ ثَمَّ رَأَيْتَ نَعِيمًا وَ مُلْكًا كَبِيرًا» . ۷

الحديث

۱۲۰۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :وَاللّهِ مَا الدُّنيا فِي الآخِرَةِ إلاّ مِثلُما يَجعَلُ أحَدُكُم إصبَعَهُ هذِهِ ۸ فِي
اليَمِّ ، فَليَنظُر بِمَ تَرجِعُ! ۹

1.دعائم الإسلام: ج ۱ ص ۲۳۳ ، الجعفريّات : ص ۲۰۵ كلاهما عن الإمام عليّ عليه السلام ، بحار الأنوار: ج ۸۱ ص ۲۸۳ ح ۴۰ وزاد في ذيله «وغنيّ من فقير» .

2.غرر الحكم : ح ۱۴۳۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۸ ح ۳۸۱ .

3.غرر الحكم : ح ۳۱۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۹ ح ۸۶۰ .

4.معاني الأخبار : ص ۳۴۳ ، تحف العقول : ص ۴۰۸ كلاهما عن حفص بن غياث النخعي ، بحار الأنوار: ج ۷۳ ص ۱۰۳ ح ۹۱ .

5.السجدة : ۱۷.

6.الإسراء : ۲۱.

7.الإنسان: ۲۰ .

8.أي السبّابة ، فقد جاء في المصدر بعد كلمة هذه : «وأشار يحيى بالسبّابة» ويحيى هو ابن سعيد ، من رجال سند الرواية .

9.صحيح مسلم : ج ۴ ص ۲۱۹۳ ح ۵۵ ، سنن الترمذي : ج ۴ ص ۵۶۱ ح ۲۳۲۳ ، سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۳۷۶ ح ۴۱۰۸ ، مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۲۹۳ ح ۱۸۰۳۰ كلّها عن المستورد ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۱۹۵ ح ۶۱۳۸ ؛ مشكاة الأنوار : ص ۴۶۷ ح ۱۵۵۸ ، تنبيه الخواطر : ج ۱ ص ۱۵۰ ، روضة الواعظين : ص ۴۸۲ ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۱۱۹ ح ۱۱۰ .

  • نام منبع :
    دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي، سيد رسول؛ شيخي، حميدرضا
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 64695
صفحه از 436
پرینت  ارسال به