117
مناظره و گفتگو در اسلام

قبول دارى ؟

جاثليق : آيا مى توانم آنچه را انجيل گفته ، قبول نكنم؟! آرى ، مى پذيرم ، هر چند به زيانم تمام شود .

۰.امام عليه السلام :اكنون هر چه مى خواهى ، بپرس تا جواب دهم .

جاثليق : شما درباره نبوّت عيسى و كتاب او چه مى گوييد ؟

۰.امام عليه السلام :من آن عيسايى را به پيامبرى قبول دارم كه به نبوّت محمّد اعتراف كرده و به ظهور او مژده داده است و منكِر نبوّت آن عيسايى هستم كه به نبوّت محمّد و كتاب او اعتراف نكرده و مژده ظهور او را به امّتش نداده است .

جاثليق : آيا براى پذيرفتن خبر و حكم كردن بر طبق آن، دو گواه مورد اطمينان لازم نيست ؟

۰.امام عليه السلام :چرا .

جاثليق : شما از كجا مى گوييد كه عيسى به نبوّت محمّد اعتراف كرده و به پيروانش مژده ظهور او را داده است ؟ بر اساس اعترافى كه همين الآن كرديد ، شما بايد براى اثبات پيشگويى عيسى از نبوّت محمّد، دو گواه غير مسلمان را كه مورد تأييد مسيحى ها باشند ، بياوريد . شما هم مى توانيد عين همين تقاضايى را كه كردم، از ما بنماييد .

۰.امام عليه السلام :منصفانه سخن گفتى! اگر گواهىِ شخص عادل و مورد اطمينانى را كه پيش عيسى از ديگران مقدّم بود، بر نبوّت محمّد، اثبات


مناظره و گفتگو در اسلام
116

لغت عبرانى، و هرابذه ۱ را با لغت فارسى، و اهل روم را با زبان رومى و پيروان هر مكتب و هر نظريّه را با زبان خودشان محكوم مى كنم .
وقتى كه همه آنها دست از نظريّه خود برداشتند و تسليم نظريّه من شدند، آن وقت مأمون مى فهمد كه من بايد رهبرى جامعه را به عهده بگيرم ، نه او ، و از كار خود پشيمان مى شود .
صبح شد و طبق قرار، امام در آن مجلس فوق العاده مهم ، حضور يافت ... مأمون رو به جاثْليق ۲ كرد و امام را به او معرفى نمود و از او خواست كه با امام مناظره كند و ضمناً انصاف را در بحث از دست ندهد .

مناظره امام با بزرگ عالمان نصرانى

جاثليق : من چگونه مى توانم با كسى بحث كنم كه بر اساس كتابى كه منِكر آن هستم (قرآن) و پيامبرى كه به او ايمان ندارم (محمّد)، با من مناظره مى كند ؟

۰.امام عليه السلام :اگر بر اساس گفته هاى انجيل خودت، با تو بحث كنم ،

1.اين كلمه ، فارسى است و به معناى بزرگان هند، و به قولى دانشمندان آنها، خدمتگزاران آتش در آيين مجوس (المنجد ). همان «هيربُدان» به معانى «روحانيان زردشتى» (لغت نامه دهخدا) .

2.جاثليق : بزرگ علماى (روحانيون) نصرانى ، بر مذهب نسطورى .

  • نام منبع :
    مناظره و گفتگو در اسلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 103892
صفحه از 182
پرینت  ارسال به