123
مناظره و گفتگو در اسلام

مى كند، همان طور كه من به حقانيت او گواهى دادم، و او همان كسى است كه همه چيز را براى شما تفسير مى كند، و او همان كسى است كه از رسوايى هاى امّت هاى گذشته پرده برمى دارد و او همان كسى است كه ستون كفر را مى شكند »؟

جاثليق : از انجيل ، چيزى نقل نكردى ، مگر اين كه ما به آن معترفيم .

۰.امام عليه السلام :آيا آنچه گفتم ، در انجيل هست ؟

جاثليق : آرى.

۰.امام عليه السلام :ببينم، وقتى انجيل اوّل را از دست داديد، آن را نزد كه، يافتيد ؟ و انجيل موجود را چه كسى براى شما آورد ؟

جاثليق : ما بيش از يك روز ، انجيل را گم نكرديم، تا اين كه به وسيله يوحنّا و «متّى» تازه و نو به دست ما رسيد .

۰.امام عليه السلام :چه قدر شناخت تو نسبت به انجيل و دانشمندان آن ، ناقص است! اگر چنين بود كه تو مى گويى ، معنا نداشت كه شما درباره انجيل دچار آن همه اختلاف شويد .
وقتى انجيل اوّل مفقود شد، نصارا نزد دانشمندان خود جمع شدند و گفتند : عيسى بن مريم كشته شد و انجيل ، مفقود گرديد، و شما دانشمند هستيد. نزد شما چيست ؟
الوقا و مرقابوس ، به آنها گفتند : انجيل در سينه ماست و ما آن را در روزهاى شنبه، بخش بخش، براى شما بيان مى كنيم. از اين جهت


مناظره و گفتگو در اسلام
122

۰.امام عليه السلامدر اين جا رو به بزرگ ترينِ دانشمندان يهودى كرد و فرمود : توجّه كن! تو را به آيات دهگانه اى كه بر موسى نازل شد ، سوگند مى دهم كه آيا خبر ظهور محمّد و امّتش را در تورات ، با اين عبارت يافته اى: « هنگامى كه آخرين امّت، پيروان شترسوار ، بيايند، خدا را با جِدّيت تسبيح مى گويند، تسبيحى جديد، در كنيسه هايى نوظهور. در آن وقت ، بنى اسرائيل بايد به آنها پناهنده شوند و به حكومت آنها تن در دهند تا آرامش يابند؛ زيرا در دست آنان ، شمشيرهايى است كه در نقاط مختلف زمين ، انتقام [ مظلومان را] از تمام ملت هاى كافرمى گيرند»؟آياهمين طوردرتورات نوشته نشده است؟

دانشمند يهودى : چرا، همين طور است .

۰.امام عليه السلام، هر دو دانشمند را مخاطب قرار داده ، فرمود : اين مطلب كه مى خوانم ، ببينيد از كتاب «شعيا» است يا نه : «من در خواب ، صورت كسى را ديدم كه سوار بر درازگوش بود و پوشش هايى از نور ، او را فرا گرفته بود، و ديدم كسى را سوار بر شتر ، كه همانند ماه مى درخشيد » .
هر دو گفتند كه شعيا چنين مطلبى را گفته است .

۰.امام عليه السلامرو به نصرانى كرد و فرمود : آيا اين مطلب در انجيل هست كه عيسى گفته : « من به سوى پروردگار شما و خويش مى روم و پارقليطا ۱ خواهد آمد و او ، همان كسى است كه حقانيت مرا تصديق

1.براى توضيح اين كلمه ، ر.ك : أنيس الأعلام ، ج ۱ ، ص ۸ .

  • نام منبع :
    مناظره و گفتگو در اسلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 103278
صفحه از 182
پرینت  ارسال به