15
مناظره و گفتگو در اسلام

فصل اوّل : امام صادق و طبيب هندى

موضوع بحث : شناخت

يكى از دوستان صميمى امام صادق عليه السلام به نام «مُفَضَّل» ، براى امام نامه اى به اين مضمون نوشت كه : اخيرا عدّه اى در جامعه ما پيدا شده اند كه منكِر وجود خدا هستند و در اين زمينه با مردم بحث و گفتگو مى كنند. ضمنا از امام خواست كه كتابى بر ردّ شبهات آنها تأليف نمايد .
امام در پاسخ او نوشت :
... يكى از نعمت هاى بزرگى كه خداوند به بشر عنايت فرموده ، اين است كه آنها را با سرشت خداشناسى آفريده و [ بر اين اساس ، ]از آنها به شناسايى خود اعتراف گرفته و كتابى براى آنها فرستاده كه نسخه درمان تمام وسوسه ها و شبهات است... .


مناظره و گفتگو در اسلام
14

اين كتاب ، با نمونه هاى ديگر آن ، آشنا مى شويد .
اين كتاب ، داراى دوازده مناظره در دوازده فصل است كه بجز دو مورد ، به وسيله نگارنده از عربى به فارسى ترجمه شده است. البته چون هدفْ حتى المقدور ساده نويسى بود ، در بسيارى از موارد ، مفاهيم عربى ، نقل به معنا (به حسب استنباط نگارنده) شده اند .
گفتنى است كه اين كتاب ، نخستين بار در تاريخ 12 / 1 / 1357 با نام مناظره در رابطه با مسائل ايدئولوژى به طبع رسيده و تا كنون ، بارها تجديد چاپ شده است و اينك با تغييراتى اندك ، با نام «مناظره و گفتگو در اسلام» به وسيله سازمان چاپ و نشر مؤسسه علمى ـ فرهنگى دارالحديث ، در اختيار علاقه مندان قرار مى گيرد .
محمّد محمّدى رى شهرى
20 / 4 / 1383

  • نام منبع :
    مناظره و گفتگو در اسلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 103841
صفحه از 182
پرینت  ارسال به