173
مناظره و گفتگو در اسلام

را نبينى ، باور نمى كنى، هر چند آنچه چشم تو مى بيند، براى فهميدن حقيقت كافى است .

مادّى : خوب بود كه خداوند هر صد سال يك بار ، مرده اى را زنده مى كرد تا ما از او درباره گذشتگان خود سؤال مى كرديم كه كجا رفتند و حالشان چگونه است و پس از مرگ چه ديده اند و با آنها چه كرده اند، تا مردم بر اساس يقين عمل مى كردند و شك آنها زائل مى شد و كينه از دل آنها بيرون مى رفت!

۰.امام عليه السلام :اين گونه سخن را كسى مى گويد كه سخن پيامبران را انكار مى كند و آنها را تكذيب مى نمايد . خداوند در كتاب خود به زبان انبيا كيفيت حال كسانى را كه از ما مرده اند ، بيان كرده است و آيا كسى هست كه راستگوتر از خدا و پيامبران او باشد ؟!
علاوه بر اين ، خداوند تعداد زيادى از كسانى را كه مرده اند ، زنده نموده است : خداوند ، اصحاب كهف را پس از سيصد و نُه سال كه از مرگ آنها مى گذشت ، در زمان قومى كه منكِر معاد بودند ، زنده كرد تا عملاً قدرت خود را براى زنده ساختن مردگان در روز قيامت ، نشان دهد .
و ديگر ، ارميا ، يكى از پيامبران بود كه صد سال پس از مرگش زنده شد . ۱
و خداوند گروهى ديگر را به دعاى [ حضرت] حزقيل ، زنده نمود . ۲

1.اشاره است به : «أَوْ كَالذى مَرَّ عَلى قَرْيَةٍ وَ هِىَ خاويةٌ عَلى عُروشِها» (بقره ، آيه ۲۵۹ ).

2.اشاره است به : «أَلم تَرَ إِلَى الذينَ خَرَجوا مِن ديارِهم وَ هُمْ اُلُوفٌ حَذَرَ المَوْتِ» (بقره ، آيه ۲۴۳ ).


مناظره و گفتگو در اسلام
172

گاه مى شود دعا براى بارش باران مى كند، و شايد در واقع ، باران آمدن در آن وقت، صلاح نيست؛ چون خداوند به تدبير جهان، آگاه تر است .
اين گونه امور ـ كه مثال هاى آن فراوان است ـ در بسيارى از موارد ، مانع اجابت دعا مى گردد. خوب دقت كن .

ارتباط با آسمان

مادّى : اى حكيم! چرا هيچ كس از آسمان ، پايين نمى آيد و هيچ انسانى نمى تواند به آن بالا رود و راهى براى بالا رفتن به آن نيست، در صورتى كه اگر مردم در هر زمان اين منظره را مشاهده كنند، خدايىِ خدا بهتر ثابت مى شود و شك و ترديد ، بهتر از دل بيرون مى رود و يقين انسان نيرومندتر مى گردد و مردم بهتر مى فهمند كه آن جا مدبّرى هست كه كسى به سوى او مى رود و از طرف او باز مى گردد ؟

۰.امام عليه السلام :آنچه از تدبير در زمين مشاهده مى كنى ، از آسمان فرود مى آيد كه بعضى از آنها نيز آشكار است. آيا نمى بينى كه خورشيد از آسمان طلوع مى كند و آن ، روشنى روز است و زندگى به آن بستگى دارد؟ [ آيا نمى بينى] و ماه از آسمان طلوع مى نمايد و آن ، نور شب است و به وسيله آن ، سال و ماه و روز حساب مى شود؟ كه اگر از حركت آن جلوگيرى شود ، مردمْ حيران مى شوند و تدبير جهان به هم مى خورد .
تمام اينها علامت اين است كه در آسمان ، مدبّرى وجود دارد كه تدبير همه چيز را به عهده گرفته است .
علاوه بر اين، خداوند با موسى سخن گفت و عيسى را به آسمان بالا برد و فرشتگان از آسمان فرود مى آيند چيزى كه هست ، تو آنچه

  • نام منبع :
    مناظره و گفتگو در اسلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 103868
صفحه از 182
پرینت  ارسال به