69
مناظره و گفتگو در اسلام

دل دارى ، پرده بردار ... .
پيامبر، در اين جا خداوند را مخاطب قرار داده ، چنين فرمود : خدايا! تو همه آوازها را مى شنوى و همه چيز را مى دانى. مى دانى كه بندگانت چه گفتند .
خداوند آياتى بر او نازل كرد .
پيامبر رو به عبداللّه نمود و فرمود : اين كه گفتى من بشرى مانند شماها هستم و غذا مى خورم و راه مى روم ، درست است؛ ولى امر رسالت به دست خداست. چه مى شود كرد؟ خدا مرا شايسته پيامبرى ديده و به رسالت انتخاب كرده است .
اين كه گفتى پادشاهان ، سفيران متشخّص و ثروتمند انتخاب مى كنند و چرا خدا مرا انتخاب كرده ، معلوم مى شود كه اصلاً هدف رسالت را نمى فهمى . خداوند ، من فقير را انتخاب كرده تا قدرت خود را به شما نشان دهد كه چگونه شما با داشتن تجهيزات كافى و نيرو ، نمى توانيد مرا نابود كنيد و از نفوذ من در جامعه جلوگيرى نماييد .
او به زودى ، مرا بر شما پيروز مى كند؛ گروهى از شما را خواهم كشت و گروهى را در بند خواهم كشيد. و سپس شهرهاى شما را تحت كنترل من در مى آورد ...
اين كه گفتى : «اگر پيامبر بودى ، فرشته اى همراهت مى آمد كه رسالت تو را گواهى كند؛ بلكه اگر خدا بخواهد پيامبرى بفرستد،


مناظره و گفتگو در اسلام
68

و ما قرار بگيرد و بايد در اين باغ ها جوى هاى آب ، روان نمايى .
يا آسمان را پاره پاره كنى و بر سر ما فرو ريزى .
يا خداوند و فرشتگان را در برابر ما حاضر سازى ، به طورى كه ما آنها را مشاهده كنيم .
يا خانه اى از طلا داشته باشى .
يا به آسمان بالا روى، و بالا رفتن تو را هم باور نمى كنيم ، مگر اين كه نامه اى از خداوند به اين مضمون بياورى .
« اين نامه ، از خداوندِ با اقتدار حكيم است به عبداللّه بن اميّه و كسانى كه با او هستند. من لازم مى دانم شما به فرستاده من ، محمّد، ايمان بياوريد و گفتارش را تصديق كنيد كه او از پيش من آمده است » .
ولى پس از انجام دادن تمام اين كارها كه گفتم، باز هم نمى دانم كه شخص من ، رسالت تو را مى پذيرد يا نه ، كه اگر ما را به آسمان هم بالا ببرى و درهاى آن را باز ، و ما را در آن وارد سازى ، مى گوييم چشم بندى و يا جادو كرده اى! ۱

۰.پيامبر صلى الله عليه و آله :سخن ديگرى ندارى ؟

عبداللّه : اين همه ايراد كه گرفتم ، كافى نيست؟ نه! ديگر سخنى ندارم. در پاسخ اين ايرادها آنچه به نظرت مى رسد ، بگو و از آنچه در

1.اشاره است به: «وَ لَو فَتَحنا عَلَيهم باباً مِن السماءِ فَظَلّوا فيه يَعرُجون * لَقالوا إِنّما سُكِّرَتْ أَبصارُنا بَل نَحنُ قَومٌ مَسحورون» (حجر ، آيه ۱۴ و ۱۵ ).

  • نام منبع :
    مناظره و گفتگو در اسلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 103891
صفحه از 182
پرینت  ارسال به