71
مناظره و گفتگو در اسلام

ارزش قائل نيست؛ هر كس را كه شايستگى واقعى داشته باشد ، رهبر جامعه قرار مى دهد .
و اما خواسته هايى كه به عنوان سند نبوّت از من تقاضا كردى، اين خواسته ها چند نوع است :
نوع اوّل . امورى كه بر فرض هم كه انجام دهم ، دليل نبوّت من نمى شود. و پيامبر خدا نمى تواند نادانىِ مردم را غنيمت بشمرد و رسالت خود را با ادلّه اى ثابت كند كه واقعاً دلالتى ندارند .
نوع دوم . امورى كه موجب نابودى توست. و دليل آوردن، براى گرايش به مذهب است، نه براى نابود كردن مردم .
نوع سوم . امورى كه ثابت مى كند تو آدم لجبازى هستى كه به هيچ وجه حاضر نيستى حقيقت را بپذيرى، و كسى كه به اين بيمارى مبتلا باشد، داروى آن : بلايى آسمانى، يا دوزخ و يا شمشير دوستان خداست .
اما مطلب اوّل را كه به عنوان سند نبوّت از من خواستى (جارى ساختن چشمه ) ، از سؤالت پيداست كه دليل ارتباط انسان با خدا را نمى دانى. گيرم كه من چنين كارى كردم، آيا اين دليل نبوّت من است ؟

عبداللّه : نه .

۰.پيامبر صلى الله عليه و آله :خود تو، در طائف باغ هايى دارى. آيا قسمتى از اين باغ ها پيش از اين كه به اين صورت درآيد ، زمين هايى سخت و ناهموار و بى آب نبود كه با فعاليت هاى تو هموار شد و چشمه هاى


مناظره و گفتگو در اسلام
70

فرشته اى مى فرستاد» ، اين ايراد هم درست نيست؛ زيرا شما نمى توانيد فرشته را ببينيد و بر فرض كه قدرت ديدن فرشته را هم پيدا كنيد ، مى گوييد : «آن فرشته نيست؛ بلكه بشرى مانند ماست»؛ چون در اين صورت ، لازم است كه به صورت انسانى بر شما ظاهر شود تا بتوانيد با او تماس بگيريد و سخنش را بشنويد و مقصود او را بفهميد. بنابراين ، آن وقت از كجا مى فهميد كه او راست مى گويد ؟
بلكه خداوند ، انسانى را به عنوان «پيامبر» انتخاب مى كند و به او معجزاتى مى دهد كه انسان هاى ديگر ـ كه مانند او هستند ـ به هيچ وجه توانايى انجام دادن آن معجزات را ندارند، و اين ، گواهىِ عملى خداوند بر پيامبرىِ اوست .
اگر فرشته اى بر شما ظاهر مى شد و معجزاتى انجام مى داد،از آن جا كه ماهيتش با شما تفاوت داشت، نمى توانستيد باور كنيد كه اين معجزات ، مستند به خداست و خداوند با دادن اين معجزات ، رسالت او را عملاً گواهى نموده است .
اما اين كه گفتى كه من در نتيجه جادو ، گرفتار توهّم نبوّت شده ام، خود مى دانيد كه قدرت تشخيص و تفكر من ، بهتر از شماست. آيا تا به حال از ابتداى كودكىِ من تا اكنون كه چهل سال دارم، دنائت، دروغ، جنايت، خطا در سخن و نابخردى در عقيده، از من مشاهده كرده ايد ؟!
اما اين كه ايراد گرفتى كه : چرا قرآن بر مردى متشخّص از مكه يا طائف ، نازل نشده است ؟ خدا مانند تو ، براى ثروت و ثروتمند

  • نام منبع :
    مناظره و گفتگو در اسلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 103888
صفحه از 182
پرینت  ارسال به