15
فهرستگان نسخه هاي خطي (حديث وعلوم حديث شيعه) ج2

چهار . شيوه تدوين و تنظيم فهرستگان

براى استفاده بهينه از اين كتاب ، توجه به نكات زير ، ضرورى است:
1 . در اين كتاب ، فقط نسخه‏هاى خطّى كتاب‏هاى حديثى موجود در كتاب‏خانه‏هاى ايران ، كه داراى فهرست‏نامه بوده‏اند ذكر شده است و كتاب‏خانه‏هاى خارج از ايران ، پس از اين ، انشاءاللّه‏ ـ جداگانه معرفى خواهند شد .
2 . اطلاعات مندرج ، از فهرست‏نامه‏هاى نسخ خطّى‏اى كه تا پايان سال 1380 شمسى منتشر شده‏اند ، اخذ شده است و نسخه‏هاى خطّى موجود در فهرست‏نامه‏هاى منتشر شده پس از سال 1380 ، در پايان مجلدات كتاب ، تحت عنوان «مستدركات» ، ذكر خواهند شد .
3 . تعدادى از فهرست‏نامه‏هاى مورد استفاده (حدود سى فهرست‏نامه) ، با آن‏كه تا كنون منتشر نشده‏اند، با لطف مؤلفان آنها در فهرستگان ، مورد استفاده قرار گرفتند . اين فهرست‏نامه‏ها، در فهرست مآخذ (كه در جلد اول فهرستگان پس از مقدمه آمده است) با عنوان «مخطوط» مشخص شده‏اند .
4 . عناوين كتاب‏ها ، ابتدا به ترتيب موضوعى و سپس در هر موضوع به ترتيب الفبايى نام كتاب‏ها تنظيم شده‏اند .
5 . در مواردى كه عنوان كتاب در فهرست‏نامه‏اى اشتباه ذكر شده بود ، در فهرستگان ، آن كتاب را در ذيل عنوان صحيحش ذكر كرديم و عنوان ذكر شده در فهرست‏نامه را در بخش «نسخه‏شناسى» تحت عنوان «عنوان معرّفى» آورديم .
شايان ذكر است كه اشتباهاتى كه در فهرست‏نامه‏ها رخ داده و در فهرستگانْ تصحيح گرديده‏اند ، به قدرى فراوان‏اند كه شايد اگر جداگانه ذكر مى‏شدند ، يك جلد را به خود اختصاص مى‏دادند . براى نمونه ، كهن‏ترين نسخه از كتاب‏هاى : المناقب خوارزمى ، الطُّرف ابن طاووس والعمدةى ابن بِطْريق ، در فهرستگان ، براى اولين بار ، ياد مى‏شود و اين نسخه‏ها در فهرست‏نامه‏ها با عنوان‏هاى ديگرى و مجهول المؤلف معرفى شده‏اند .
6 . در مواردى كه عنوانِ ذكر شده در فهرست‏نامه‏اى به دليلى تغيير داده شد ، عنوان اوّليه را ذيل «عنوان معرّفى» آورديم .
7 . اطلاعات نسخه‏شناسى ، به ترتيب تاريخ تحرير نسخه ، از كهن‏ترين نسخه شروع و به نُسخ جديد ، ختم مى‏شود .
8 . نسخه‏هايى كه تاريخ تحرير ندارند ، پس از نسخه‏هاى تاريخدار ذكر شده‏اند و بايد توجه نمود كه در مواردى شايد اهميت اين نسخه‏ها از نسخه‏هاى كهن تاريخدار نيز بيشتر باشد و تعيين ميزان اعتبار آنها مستلزم مراجعه به نسخه و بررسى دقيق آن است .
9 . در مواردى كه نسخه‏اى عكسى و يا ميكروفيلم بوده است ، اگر مشخصات نسخه اصل در دست بوده ، ابتدا مشخصات نسخه اصل و سپس مشخصات نسخه عكسى يا ميكروفيلم تحت عنوان «سابقه» درج شده است . به همين دليل ، در مواردى كه اصل نسخه متعلّق به كتابخانه‏اى در خارج از ايران بوده ، ابتدا مشخصات نسخه خارجْ ذكر شده است . بديهى است در مواردى كه يك نسخه چندين عكس يا ميكروفيلم داشته ، مشخصات تمام عكس‏ها و ميكروفيلم‏ها تحت عنوان «سابقه» در ذيل نسخه اصل آمده است
10 . در موارد متعدّدى يك نسخه قبلاً در كتابخانه‏اى بوده و در فهرست آن كتابخانه معرّفى شده و بعدا به كتابخانه ديگرى منتقل و در فهرست آن كتابخانه نيز معرّفى شده است . در اين‏گونه موارد ، اگر دقيقا مشخص بوده كه الآن نسخه در چه كتابخانه‏اى است ، ابتدا مشخصات آن كتابخانه آمده و سپس نام كتابخانه قبلى و شماره نسخه در آن كتابخانه در ذيل عنوان «سابقه» ذكر شده است؛ ولى اگر مشخص نبوده كه نسخه در كدام كتابخانه است ، ناچار ، نسخه دو بار و در ذيل نام هر دو كتابخانه ذكر شده است .
11 . فوايد متفرقه حديثى‏اى كه در فهرست‏نامه‏ها با عنوان‏هاى مختلفْ ذكر شده‏اند، تا حدّ امكان ، در ذيل عنوان‏هايى نظير «احاديث ، الأحاديث حديث ، روايات ، خبر و...» ذكر شده‏اند و اطلاعات كتاب‏شناسى نسخه‏هاى در آنها نيز در ذيل هر نسخه درج شده است .
شايان ذكر است كه اين نسخه‏ها و عنوان‏ها نياز به بررسى بيشتر و مراجعه به نسخه دارند و در مواردى شايد كتاب مستقلى باشند كه بر اثر افتادگى آغاز و انجام نسخه ، در فهرست‏نامه‏ها با نام مجموعه حديثى معرفى شده‏اند .
12 . عنوان‏هاى ذكر شده ، در فهرستگان لزوما وجود كتابى با اين نام را اثبات نمى‏كنند؛ بلكه در موارد متعدّدى يك صفحه يا يك برگ با عنوان مستقل معرفى شده است . تشخيص اين‏كه عنوان معرّفى شده كتاب مستقلّى است ، در اغلب موارد ، از همان عنوان ، معلوم است و در مواردى نيز ـ به دليل ناقص بودن اطلاعات ذكر شده در فهرست‏نامه‏ها ـ جز با مراجعه به اصل نسخه مقدور نيست .
13 . در مواردى كه نسخه كتابْ منحصر بوده ، تمامى اطلاعات ذكر شده در فهرست‏نامه‏ها (در صورت لزوم ، عين عبارات آنها) ذكر شده است .
14 . در مواردى نيز كه نسخه كتاب ، منحصر و عبارات فهرست‏نامه‏ها مبهم و ناكافى بوده ، براى اين‏كه محقّق از هر مراجعه ديگرى مستغنى باشد ، عين عبارات فهرست‏نامه‏ها درج شده است .
15 . مواردى كه مؤلف كتاب ، معلوم نبوده با عبارت «از : مؤلف ناشناخته» مشخص شده است و مواردى كه در مؤلف كتاب ، ترديد وجود داشته ، عبارت «گويا از :» اين مطلب را نشان داده است .
16 . كتاب‏هايى كه تأليف آنها به ائمه عليهم‏السلام نسبت داده شده ، با عبارت «منسوب به :» ياد شده‏اند .
17 . در مواردى كه عنوانِ معرفى شده ، عنوانى بوده كه مؤلفى براى آن نمى‏توان ذكر كرد ، مانند : حديث معرفتى بالنورانية ، حديث على عليه‏السلام ، حديث امام صادق عليه‏السلامو... ، جاى مؤلف ، خالى مانده و مؤلفى براى آن ، ذكر نشده است .
18 . مشخصات چاپ كتاب ، فقط در مواردى ذكر شده كه نيازْ تشخيص داده شده است . بنابراين ، در كتاب‏هاى مشهور و مواردى كه يك كتاب ، چاپ‏هاى متعدّد داشته ، مشخصات چاپ ، ذكر نشده ، يا به ذكر مورد مهم ، اكتفا شده است .
پنج . شُكرگزارى و قدردانى
بى شك ، تدوين چنين اثرى ، بدون فراهم آمدن زمينه‏هاى علمى و امكانات مالى به هيچ وجه ، ميسر نبود. پس به پيشگاه خداى متعال ، سجده شكر مى‏آرم كه اين زمينه‏ها را به نحو احسن واكمل ، براى اين سر تا پا تقصير ، فراهم آورد . از جمله اين موارد شكر ، آشنايى‏ام با سرور گرامى و دانشمند ، آقاى مهدى مهريزى است ، كه حاصل آن ، تا كنون ، ميراث حديث شيعه و اين فهرستگان بوده است و به مساعدت هم‏ايشان بود كه زمينه اجراى طرح گسترده «فهرستگان» در مركز تحقيقات دار الحديث فراهم آمد . پس از آن ، خداى تعالى دوستانى را ارزانى
داشت كه در مدّت طولانى تحقيق (حدود هفت سال) همكار اين تحقيق بودند و با علاقه و تدبّر و بدون داشتن توقّعات مادّى ، ايامى از عمرشان را در به سامان رساندن اين اثر ، صرف نمودند . كه نامشان (علاوه بر همكارانى كه قبلاً ذكر گرديده) عبارتند از :
محمّد ترابيان فردوسى، سيد جعفر اشكورى، سيد محمّد حسين حكيم، محمّد كاظم رحمتى، محمّد قنبرى ، حسين گودرزى ، احمد مفيد و على رضا هزار .
و در نهايت ، فرصت و سلامتى كه حق عَزَّ شأنه ـ براى اين حقير و دوستان در اين مدّت ، فراهم نمود . پس اين نوشته را با ستايش و سپاس به درگاه او به پايان مى‏برم و از درگاهش مسئلت دارم كه توفيق دهد تا همه تلاش‏هاى به كار رفته در خلق اين اثر ، زمينه‏اى براى نشر و رونق هر چه بيشتر و روزافزون‏تر تعاليم تابناك پيشوايان معصوم عليهم‏السلامباشد . آمين ، يا رب العالمين!
لك الحمد يا ذا الجود والمجد والعُلىتباركتَ تُعطى مَن تشاءُ وتَمنَعُ
وآخر دعوانا أن الحمدللّه‏ ربِّ العالمين
قم / على صدرايى خويى
بيست محرم الحرام 1423 ق
دوازده اسفند 1383 ش

2422 . قم، گلپايگانى : 71/21/4151، از آغاز افتادگى دارد، آغاز : بر او بگذرد و اجرش باطل شود و فرموده هر كس از جمله خلق قطع اميد كند و طمع برگيرد و توكل و اعتماد بر من كند و پناه به من آورد و در اين امر نيتش صادق، شكسته نستعليق، سيد اسماعيل بن مير محمد تقى (ميرزا كوچك دستجردى الاصل كشميرى المسكن)، 14 ربيع الثانى 1272ق، رساله اول مجموعه، 15برگ [فهرست گلپايگانى، جديد].

490 . آداب و سنن(فارسى)

از : مؤلف ناشناخته

رساله مختصرى است در آداب و سنن كه مؤلف از احاديث پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آلهو ائمه عليهم‏السلام بدون ذكر سند و مأخذ به فارسى ترجمه نموده است.
آغاز : الحمد للّه‏ رب العالمين و درود و صلاة ناميات زاكيات بر قبر پر فتوح حضرت رسالت پناه.

نسخه‏ها :

2423 . قم، مدرسه حجازيها : 49/60/9109، از انجام ناتمام مانده است، آغاز : برابر نمونه، نستعليق، بدون نام كاتب، بدون تاريخ كتابت، رساله اول مجموعه، 28برگ، 14 تا 18 سطر [فهرست مدرسه حجازيها].

491 . آل محمد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله(عربى)

از : حسام‏الدين مردى جراحى خلوتى (قرن 13 ق)

مؤلف در اين كتاب، 2337 حديث منقول از پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را كه در فضايل و مناقب آن حضرت و اهل بيت طاهرينش عليهم‏السلام در كتابهاى اهل سنت روايت شده، با ذكر مصادر و به ترتيب حروف آغاز احاديث جمع‏آورى نموده است.
آغاز : الحمد للّه‏ رب العالمين ... أما بعد الباب الأول فى ما جاء فى فضلهم مجتمعهم أهل بيت رسول اللّه‏ يعنى أولاً بالذات.

نسخه‏ها :

2424 . قم، سيد احمد اشكورى : بدون شماره، نسخ، حسام‏الدين مردى جراحى خلوتى (مؤلف)، قرن 13ق، «695ص» 348برگ، سابقه : كتاب‏خانه مركز احياء ميراث اسلامى : عكس 343 [فهرست عكسى مركز احياء : 1/404].


فهرستگان نسخه هاي خطي (حديث وعلوم حديث شيعه) ج2
14

نسخه‏ها :

2421 . قم، مدرسه حجازيها : 207/59/8987، از آغاز و انجام افتادگى دارد، آغاز : برابر نمونه، نستعليق، بدون نام كاتب، بدون تاريخ كتابت، 150برگ، 14 سطر [فهرست مدرسه حجازيها].

489 . آداب و سنن(فارسى)

از : مؤلف ناشناخته

رساله مفصلى است در آداب و سنن مانندِ حلية المتقين، ولى غير از آن. اين رساله در دوازده باب و هر باب در چند فصل تنظيم شده كه عنوان بابهاى آن چنين است :
باب اول (در نسخه موجود نيست)؛
باب دوم : در تنظيف بدن و جامه، 10 فصل؛
باب سوم : در فضايل نماز و متعلقات آن، 15 فصل؛
باب چهارم : در فضايل ذكر و دعا و احكام متعلق به آنها، 10 فصل؛
باب پنجم : در آداب عادت و مجارى احوال بر سبيل اجمال، 12 فصل؛
باب ششم : در حقوق اموال و رعايت احوال عيال، 10 فصل؛
باب هفتم : در فضايل روزه و اعتكاف، 10 فصل؛
باب هشتم : در اعمال شهور و اعوام و ليالى، 12 فصل؛
باب نهم : در تزويج و احكام آن، 10 فصل؛
باب دهم : در آداب سفر و احكام آن، 10 فصل؛
باب يازدهم : در فضل حج و عمره، 10 فصل؛
باب دوازدهم : در احكام متعلق به اموات، 10 فصل.

نسخه‏ها :

  • نام منبع :
    فهرستگان نسخه هاي خطي (حديث وعلوم حديث شيعه) ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    قبادلو، رضا؛ حافظيان، ابوالفضل
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 28255
صفحه از 468
پرینت  ارسال به