معرفي نرم افزار «موسوعة الحديث الشريف» - صفحه 270

مددرسانى به پيشرفت اكثر علوم، بعضى بر آن شدند تا با استفاده از قابليّت هاى اين وسيله در امر جمع آورى هرچه بهتر احاديث و عرضه سهل الوصول آن به عالم تحقيق و تدقيق، بكوشند. در پى اين تلاش، نرم افزارهاى متعدّدى توسط افراد و گروه هاى مختلف ارائه گرديد كه هريك در جاى خود قابل توجّه، تقدير و تشكّراند. هريك از اين برنامه ها با ويژگى هاى گوناگونشان، پژوهشگران متون حديثى را يارى داده، كار تفحّص را آسان مى سازد.
در اين ميان، بر آن شديم تا به بررسى و معرّفى يكى از نرم افزارهاى موفّق و شايسته كه در اين زمينه تهيّه شده است بپردازيم. به اميد آن كه اين تلاش بتواند در دست يابى آسان پژوهشگران و مشتاقان به متون حديثى، كارساز افتد.
برنامه مذكور به نام «موسوعةالحديث الشريف» معروف است كه شركت كامپيوترى «صخر» آن را تهيّه و عرضه نموده است. اين برنامه، كليّه احاديث مربوط به نه كتاب (صحيح بخارى، صحيح مسلم، سنن دارمى، سنن نسايى، سنن ترمذى، سنن ابى داود، سنن ابن ماجه، موطّأ مالك، مسند احمد بن حنبل) از مهم ترين و اصلى ترين كتب حديثى اهل سنّت را همراه با قابليّت ها و امكانات مناسب، ارائه كرده است كه در ذيل به بررسى اين امكانات مى پردازيم. اين برنامه كه در محيط ويندوز عربى (نسخه 3.1 به بالا) قابل اجراست، ويژگى هاى عمومى زير را دارا مى باشد:
اوّلا: به صورت كاملا زيبا و شكيل طراحى شده است؛ به طورى كه استفاده كننده، از همان ابتدا، مجذوب زيبايى آن مى شود؛
ثانيا: احاديث، همانند صفحه بندى خود كتابها (همراه با خطوط و رنگ هاى گوناگون) به نمايش گذارده مى شود كه اين خود كمك شايانى است در خوانايى متون؛
ثالثا: بين قسمت هاى مختلف برنامه، هماهنگى و يك پارچگى محسوسى است كه اين امر، كار با برنامه را آسان تر مى سازد.
اين برنامه از قسمت هاى متنوّع و زيادى تشكيل شده است كه بررسى تك تك آنها در اين مجال نمى گنجد؛ لذا امكانات مهمّ آن را به صورت زير تقسيم بندى كرده، سپس به توضيح

صفحه از 275