تازه هاي نشر - صفحه 304

برخى از عناوين بخش اوّل عبارتند از: نامها، برترى، خصايص، حدود و آداب مكه (فصل اوّل)؛ برترى، حدود و آداب مسجد الحرام (فصل دوم)؛ نامها و برترى خانه خدا، ساخت و تجديد بناى كعبه و سرگذشت آن (فصل سوم)؛ مقام ابراهيم، حجر الاسود، حجر اسماعيل، حطيم، ملتزم، مستجار، ركن يمانى، زمزم، مدفن انبيا و پوشش كعبه (فصل چهارم).
بعضى از مباحث بخش دوم از اين قرارند: وجوب حجّ و شرايط آن، حكمت، فضل، و ثواب و آثار حجّ (فصل اوّل)؛ تحذير تارك حجّ و تحذير از تعطيلى آن (فصل دوم)؛ فرايض حج، واجبات عمرة تمتّع و حجّ تمتّع (فصل سوم)؛ آنچه قبل از حج و در موسم حج و بعد از مناسك و بعد از رجوع از حجّ سزاوار انجام دادن است (فصل چهارم)؛ برائت از مشركان، انبيا و حجّ، حجّ پيامبر (فصل پنجم)؛ فضل عمره و فضل آن در ماههاى رجب و رمضان، عمره مفرده درماههاى حج، عمره هاى پيامبر (فصل ششم).
برخى ديگر از مطالب كتاب كه در بخش سوم آمده چنين است: نامها، برترى، خصايص و آداب مدينه، ساخت، حدود، فضل و آداب مسجد النبى (فصل اوّل)؛ زيارت نبى(ص) و ثواب و ادب آن، شفاعت پيامبر(ص) براى زائر مزار پيامبر (فصل دوم)؛ زيارت فاطمه(س) و ثواب و ادب آن، مدفن فاطمه ـ س ـ (فصل سوم)؛ زيارت ائمه(ع)، ثواب و ادب آن (فصل چهارم)؛ زيارت قبور شهدا (فصل پنجم).
در اين اثر هفت نقشه به مناسبت آمده است و بحثهاى مفيدى تحت عناوين: فايده، بيان، تنبيه، شده است. كتاب در پايان داراى هفت فهرست است.

صفحه از 305