125
روح و ريحان ج2

مجتبى و زكى .
و تولدش بعد از دو سال يا سه سال از هجرت در مدينه طيّبه در شب نيمه رمضان بود ، و از سنّ مباركش چهل و هفت سال گذشت ، هفت سال با جدّ والا تبارش بود و سى و هفت سال با پدر بزرگوارش ، و ده سال ديگر زيست فرمودند و بعضى از آن ده سال را خلافت كرد به نحوى كه در كتب فضايل و مناقب ايشان مكتوب و مضبوط است .
و در روز بيست و هشتم ماه صفر به روايت مشهور شهيد شد از زهرى كه جعده ۱ بنت اشعث زوجه اش به وى خورانيد و داغ بر دل برادران و فرزندان و دوستان خود گذاشت و دنيا را براى اهلش گذارد و به أعلى درجه علّيين خراميد .
و نجاشى شاعر در شعر خود خطاب به جعده ملعونه كرده و عجب گفته است :



جُعدة بكِّيهِ وَلا تَسْأمىبَعد۲البُكاءِ المعولِ الثاكِلِ
لَمْ يسبلِ الشعر۳على مثلِهِفى الأرضِ من حافٍ وَلا ناعِلِ۴
و مدفنش در بقيع غرقد در جوار مادرش صديقه طاهره عليهاالسلام است .

در نياحه محمّد بن حنفيه به كنار قبر حضرت امام حسن عليه السلام

و به روايت على بن حسين مسعودى كه از علماء اماميّه است در « مروج الذهب » ۵ فرمود : محمّد بن الحنفيه به كنار قبر حضرت امام حسن عليه السلامايستاد و اين كلمات فصيحه مفجعه را خواند :

1.جعده بنت اشعث ، مادرش ام فروه خواهر ابو بكر بن أبى قحافه است . ( حاشيه مؤلف رحمة اللّه عليه ) .

2.در چاپ سنگى : جعد .

3.در الغدير : الستر .

4.الغدير ۱۱/۹ ، مروج الذهب ۲/۵۰ ، با اختلافاتى در تاريخ مدينه دمشق ، ابن عساكر ۱۳/۲۸۴ نيز نقل شده است .

5.مروج الذهب ۲/۴۲۸ ( دار صادر ) سيرة الامام الحسن عليه السلام ، جواهر المطالب ۲/۲۰۲ .


روح و ريحان ج2
124

شما ائمه من اند والان امام زمان من كه مفترض الطاعه و لازم الاتباع است شما هستيد .
پس آن بزرگوار به حضرت عبدالعظيم آموخت كه بعد از من ، امام تو فرزندم حضرت حسن عسكرى عليه السلام است ، پس چگونه خواهد بود حال مردمان در آن زمان با فرزند خلفم كه بعد از حضرت عسكرى عليه السلام است و از صلب اوست .
عرض كردم : چگونه خواهد اى آقاى من ؟
فرمود : «شخص وى ديده نمى شود و بردن اسمش هم حلال نيست تا وقتى ظاهر شود ، پس زمين را از قسط و عدل پر مى كند وقتى كه از ظلم و جور پر شده باشد» .
پس حضرت عبدالعظيم عليه السلام فرمودند : عرض كردم : من اقرار مى كنم و مى گويم دوست ائمه هدى دوست خداست ، و دشمن ايشان نيز دشمن خدا ، و اطاعت امر ايشان اطاعت امر حق است ، و نافرمانى ايشان نافرمانى امر پروردگار است .

در شرح احوال ابامحمد امام حسن مجتبى عليه السلام است

ايضاً خوب است پس از شرح حال حضرت ولايت مآب عليه السلام خوانندگان را به اصول حامدت حضرت امام حسن عليه السلام و ائمه دين آگاه و بينا نمايم .
حضرت امام حسن عليه السلام فرزند ارشد اكبر اميرمؤمنان عليه السلام و امام دوم شيعيان اثنى عشريّه است ، و اسم سامى آن بزرگوار نيز به تعيين پروردگار شد .
و در حديث است : « حسن اسم درختى است در بهشت يا معنى اسم شُبّر فرزند هارون برادر موسى عليهماالسلام است ۱ ، و كنيه شريف آن جناب أبا محمّد ، و لقب شريف آن جناب

1.مناقب اميرالمؤمنين عليه السلام ، كوفى ۲/۲۵۴ ش ۷۲۰ ، موارد الضمآن ، ابن حبان : ۵۵۱ باب فضائل الحسن والحسين عليهماالسلام ش ۲۲۲۷ ، الهداية الكبرى : ۱۸۳ و ۲۰۱ ، الصراط المستقيم ۱/۲۰۸ . البته به روايتى كه تصريح كرده باشد حسن نام درختى در بهشت است برخورد نكردم ، در باره تسميه امام حسن و امام حسين عليهماالسلامتحقيق تاريخى ـ روايى جامعى توسط مرحوم شيخ باقر شريف قرشى صورت گرفته كه قابل ملاحظه است . رجوع كنيد به : كتاب حياة الامام الحسين عليه السلام ۱/۳۰ و ما بعد آن .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 81028
صفحه از 447
پرینت  ارسال به