135
روح و ريحان ج2

مظلوميت سيد مظلومان ـ ارواحنا وارواح العالمين له الفداء ـ بخاطر آوردم :
اول : همان قتل صبر است كه حضرت باقر عليه السلام فرمودند : قُتِلَ جَدّى الحسينُ بِالسّيف والخَشَبِ والحِجَارةِ والعَصا ، وبعدَ ذلك . . إلى آخره ۱ .
و نمى دانم حضرت على بن الحسين عليه السلام فرمود : « وكَفى بذلك فَخْراً » براى اين بود كه فرزند آن بزرگوار است يا براى آن كه پدر بزرگوارش را بدين گونه شهيد كردند يا آن كه فخر براى آن سيد مظلوم شهيد بود كه بدين گونه به عزّ شهادت فائز گرديد .
پس بايد گفت هر كس در راه خدا به صعب ترين كشتنها كشته شود او را فخرى ديگر است و اجرى زيادتر ، و اين قسم قتل براى هيچ يك از انبياء و ائمه هدى عليهم السلام ميسّر نشد . بلى حضرت يحيى عليه السلام مظلوم بود و مقتول شد از روى ظلم و عدوان ، اما بدين گونه نبوده است ، و كسى مانند مظلومى وى نشنيده است ، بلى :



عشق تو منسوخ كرد ذكر اوائلمصيبة الحسين أعظم المصائب

در دفاع آن جناب قبل از ظهر و جهاد بعد از ظهر بر حسب فرموده حضرت نبوى صلى الله عليه و آله وسلم

دوم : در جهاد ، علماء اعلام فرموده اند : مجاهدين و مقاتلين پيش از ظهر شروع به جهاد و قتال ننمايند ، بلكه وقت عصر ممدوح است تا آن كه مقاتله طول نكشد و مستأصل نشوند ، و شب حائل شود بين ايشان .
و اهل كوفه به امر عمر بن سعد قدر قليلى از روز عاشوراء كه گذشت توجّه به خيام مهر احتشام نمودند و در حمله اوليه پنجاه نفر از اصحاب و ياران آن بزرگوار را شهيد كردند و بر سوزش و حرقه قلوب عيالات محمّديه وبنات مرتضويه افزودند ، و بر اين عمل شنيع

1.در روايتى از امام باقر عليه السلام مروى در كافى ۶/۴۵۲ ح ۹ چنين آمده : « قتل الحسين بن على عليهماالسلاموعليه جبة خز وكناء فوجدوا فيها ثلاثة و ستين من بين ضربة بالسيف و طعنة بالرمح أو رمية بالسهم » .


روح و ريحان ج2
134

است : روزه مخصوص من است و من خود جزاء روزه دارم در صورتى كه جزاء روزه دار حضرت پروردگار باشد سزاوار است سزا و جزاء اين بزرگوار در تحمّل اين بلاهاى عظيمه خداوند متعال بوده باشد ، و به ذات اقدس خويش در مقام خونخواهى برآيد و احدى از اولياء خود را خونخواه وى نداند و نخواند و شاعرى اين رباعى را خوش گفته است :



با درد بساز چون دواى تو منمبر كس منگر كه آشناى تو منم
چون كشته شدى بر سر كوى عشقمشكرانه بده كه خون بهاى تو منم
پس عرض مى كنم : در فقره دعاء صحيفه سجاديه است كه حضرت على بن الحسين عليه السلاممى فرمايد : « إلهى! اعتَذِرُ إليكَ مِن مَظلومٍ قَد ظُلِمَ بحَضرتى فَلَم أنصُرْهُ »۱ يعنى : اى خداى من ! به سوى تو معذرت مى خواهم از مظلومى كه به حضور من ظلم كرده شود و من او را يارى نكنم .
هان هان ! چگونه مى شود خداوند عادل كه سلطان قاهر و منتقم حقيقى است در دار دنيا از خون اين مظلوم مقتول مذبوح بگذرد و خود متولّى و متصدّى قصاص و انتقام نشود .
و در حديث است : « اگر اهل آسمانها و زمينها شريك در خون مرد مسلمانى شوند خداوند همه ايشان را به روهاى ايشان به آتش مى اندازد » ۲ .

در وجوه مظلوميت جناب سيدالشهداء عليه السلام

و در حين تحرير براى اشتداد و حزن خوانندگان و اشتعال اندوه شيعيان ده وجه براى

1.الصحيفة السجادية الكاملة : ۱۸۸ دعاى ۳۸ .

2.روضة الواعظين : ۴۶۱ ، بحار ۱۰۴/۳۸۲ ح ۷۰ ، مستدرك الوسائل ۱۸/۲۱۲ ح ۲۲۵۳۱ ، قريب به آن در ثواب الاعمال : ۲۷۹ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 79386
صفحه از 447
پرینت  ارسال به