177
روح و ريحان ج2

اَمْطَرَتِ السماءُ دماً وجِبَابُنا وجِرارُنا صارَتْ مَمْلُوَّةً دَماً » يعنى : آسمان خون گريه كرد به نحوى كه كوزه ها و خمهاى ما پر از خون شد .و قشيرى يكى از ايشان است ، در « تفسيرش » 1 در ذيل آيه كريمه گفته است : « لمّا قُتِلَ الحسين عليه السلامبَكَتْ عليه السماءُ ، وعلامَتُها حُمرةُ اَطْرافِها » .و جمعى از علماء سنت و جمهورى از اهل جماعت 2 بر اين فقره اذعان دارند و منكرى نيافتم .اما از كتب شيعه اماميه احاديث صحيحه كثيره است 3 .و در « كامل الزيارة » 4 منقول است كه رواى گفت : يكسال و نه ماه است آسمان را مانند علقه ـ يعنى : مانند پاره خون ـ مى ديديم و آفتاب ديده نمى شد .و أيضاً مرويست : « آسمان بعد از شهادت آن بزرگوار خاك سرخ باريد » 5 .
ودر كتاب « امالى » 6 مرويست كه : حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمودند در آخر خبر : « وَتَمْطُرُ السماءُ رماداً وَدماً ، وَيبكى عَلَيْكَ كُلُّ شى ءٍ حتّى الوُحوشُ فى الفَلَواتِ وَالحيتانُ فى البحارِ » .و از اين خبر معلوم است آسمان خاكستر و خون گريه كرد .
و در كتاب « كامل الزيارة » 7 است : آسمان بر يحيى بن زكريا خون گريه كرد و بر جناب

1.مناقب ابن شهر آشوب ۳/۲۱۲ به نقل از تفسير قشيرى و فتال ازسدى ، بحارالانوار ۴۵/۲۱۵ .

2.نگاه كنيد به : تفسير قرطبى ۱۶/۱۴۱ ، تاريخ مدينة دمشق ۱۴/۲۲۸ ، سير اعلام النبلاء ۳/۳۱۲ .

3.رجوع كنيد بروايات متنوعى كه علامه مجلسى نقل فرموده در : بحارالانوار ۴۵/۲۰۱ باب ۴۰ ما ظهر بعد شهادته من بكاء السماء والارض عليه وانكساف الشمس والقمر وغيرها .

4.كامل الزيارات : ۱۸۱ ح ۲۴۷ ، قريب بدين روايت در طرق عامى در مصنف ابن ابى شيبه ۸/۶۳۳ ح ۲۶۲ چنين آمده : عن ام حكيم قالت : لما قتل الحسين بن على وأنا يومئذ جارية قد بلغت مبلغ النساء ـ أو كدت أن أبلغ ـ مكثت السماء بعد قتله أياماً كالعلقة .

5.امالى شيخ صدوق : ۱۹۲ .

6.امالى شيخ صدوق : ۱۷۸ ح ۱۷۹ ، لهوف : ۱۱ ، بحار ۴۵/۲۱۸ ح ۴۴ .

7.كامل الزيارات : ۱۸۲ ح ۲۴۸ ، بحار ۴۵/۲۱۰ .


روح و ريحان ج2
176

اخبار علماء عامه در ظهور حمرت در روز شهادت آن سيد مظلومان

اما از علماء عامه و مشاهير و نحارير ايشان كسى كه نقل كرده است ثعلبى است در ذيل آيه كريمه : « فَمَا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَالْأَرْضُ وَمَا كَانُوا مُنظَرِينَ » 1 گفته است : اين سرخى كه با شفق است پيش از شهادت آن جناب نبوده است ، بعد از شهادت پيدا شد و عبارت اوست : « مُطِرْنا دماً بايّامِ قَتْلِ الحُسين عليه السلام » 2 .
و يكى از علماء عامه نسوى است در « تاريخ » خودش نوشته است ، و عبارت اوست : « هذه الحُمرةُ فى الاُفُقِ مِن يَوم قَتْلِ الْحُسَين عليه السلام » 3
.
و يكى از علماء عامه ترمذى 4 است . صاحب « مناقب » فرمود : ترمذى گفت : اين سرخى در افق از روز شهادت آن جناب عليه السلامظاهر شد .و يكى از ايشان ابونعيم است در « دلائل النبوة » 5 گفته است : « لَمّا قُتِلَ الحُسين عليه السلام

1.دخان : ۲۹ .

2.الطرائف ، ابن طاوس : ۲۰۳ ح ۲۹۵ به نقل از ثعلبى ، الصواعق المحرقة : ۱۱۶ ، ذخائر العقبى : ۱۴۵ ، مقتل خوارزمى ۲/۸۹ .

3.مناقب آل ابى طالب ۳/۲۱۲ به نقل از نسوى در تاريخش از حماد بن زيد از هشام بن محمد . آن گاه از حميرى اين دو بيت را نقل فرموده : بكت الارض فقده وبكتهباحمرار له نواحى السماءبكت فقده اربعين صباحاًكل يوم عند الضحى والمساء و سپس از معرى چنين مى نگارد : وعلى الدهر من دماء الشهيدينعلى ونجله شاهدانوهما فى اواخر الليل فجرانوفى اولياته شفقان

4.در چاپ سنگى : ترمدى ، و همچنين در مورد بعدى .

5.مناقب ابن شهر آشوب ۳/۲۱۲ به نقل از ابونعيم در دلائل النبوة و نسوى در كتاب المعرفة ، بحار ۴۵/۲۱۵ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78280
صفحه از 447
پرینت  ارسال به