187
روح و ريحان ج2

اما قسم اول : در سه وقت خون از بدن انور به خاك كربلا عجين شد : يكى در وقت حملات و كرات و اشتغال و استغراق آن سيد مظلوم بود به جنگ كردن با اعداء ، وكانَتِ السِّهامُ فى دِرعه كالشَّوْكِ فى جِلدِ القُنْفُذ ۱ .
پس در هر حمله هر قدر خون از آن بدن ريخته شد عطر فائح و بوى خوش از آن محل تا روز قيامت استشمام مى شود ، و شايد فقره مشهوره چهار فرسنگ در محل جولان آن امام مظلومان صدق باشد .
و يكى هم در مصرع شريف و اطراف آن يعنى : آن موردى كه جناب امام عليه السلام از اسب قرار گرفت ، و البته خونى كه از آن جسد مطهر در مصرع و مقتل آن بزرگوار ريخته شد در اطراف آن در وقت سوارى و حركت كردن ميمنه و ميسره و قلب و جناح و ساقه لشكر شقاوت اثر ريخته نشد ، مگر گفته شود مجموع من حيث المجموع دماء مطهّره منتشر در اطراف مصرع حسينى عليه السلام شايد برابرى كند ، از آن كه در حديث است : « هنگامى كه خون بسيار از آن بدن شريف جارى گرديد در وقت سوارى ضعف غالب گرديد و بر زمين قرار گرفت » .
و يكى خونهائى كه بعد از شهادت و جدا شدن آن رأس مطهر از آن بدن مبارك جارى گرديد .
على اى حال ، با ضميمه اين خون در مصرع و مضجع آن بزرگوار خون آن بدن لطيف بيشتر از اطراف و اكناف بوده .
پس عرض مى كنم : بنا بر شعر مرحوم بحر العلوم و قواعد كليه ديگر در هر موردى كه خون آن بزرگوار بيشتر و زيادتر ريخته شد آثار خيريه و بركات و رحمات و فيوضات رحمانيه و عبادات و اطاعت زيادتر پديدار و آشكارا گرديد .
حال بنگر بقعه حسينيه عليه السلام را كه چقدر مظهر خيرات و معبد عباد شده است و چه قسم

1.ذكر اين فقره قبلاً گذشت .


روح و ريحان ج2
186

فَاهلكت فيهِم . فقال بعضُهم لبعضٍ : هذا اِنسانٌ مَجنونٌ !
فقال التَّوّابُونَ : ما صَنَعْنَا بِاَنْفُسِنا ؟ ! قَتَلْنا لابن سُمَيّةَ سيدَ شَبابِ اهل الجنة ! فَخَرجُوا على عبيد اللّه بن زيادٍ ، فكان مِن امرِهم الذى كان » .
قلت له : جُعلت فداك ! من هذا الصارخُ ؟
قال عليه السلام : « ما نَراهُ الا جبرئيل ، امَا إنه لو اُذِنَ له فيهم لصاحَ بهم صَيحةً يخطفُ منها ارواحُهم من ابدانِهم الى النّار ولكن اَمْهَلَ لهم ليَزْدادوا اثماً ولهم عذابٌ اليمٌ » 1 .
معنى اجمالى خبر آن است : « در عسكر ابن سعد شخصى را ديدند صيحه مى زد او را منع كردند . گفت : من پيغمبر صلى الله عليه و آله را ايستاده مى بينم گاهى به آسمان و گاهى به لشكر شما نگران است ، مى ترسم بر شما و اهل زمين نفرين نمايد و هلاك شويد بعضى گفتند اين مرد ديوانه است و بعضى توبه كردند كه چرا به امر پسر زياد فرزند رسول صلى الله عليه و آله را كشتيم و خروج كردند بر عبيداللّه مرجانه » .
حضرت صادق عليه السلام فرمود : « آن صيحه زننده جبرئيل بود ، اگر اذن مى دادند به صيحه اى همه را هلاك مى كرد و ارواح ايشان را به آتش مى فرستاد » 2 .

در تقسيم خون بدن و گلوى و مواضع سبع و دل شريف آن بزرگوار است

پس هر آن كه مى خواهد از مصيبتى كه در اين كتاب است فيضى برد و بر رخساره خويش افاضه فيض و رحمتى كند و بر اين دعاگوى پريشان در ضمن آن ترحّمى نمايد خوب است اين ورقه را بخواند تا بداند خون بدن جناب خامس آل عبا عليه السلامبر چهار قسم منقسم شد : يك قسم از تمام بدن و يك قسم از پيشانى نورانى و يك قسم از گلوى مبارك و يك قسم از قلب شريف .

1.بحارالانوار ۴۵/۱۷۳ ، عوالم : ۱۷/۵۰۵ .

2.ادامه خبر سابق كه از بحار و عوالم نقل كرديم .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78230
صفحه از 447
پرینت  ارسال به