189
روح و ريحان ج2

روح و ريحان ج2
188

مَسْأَلات و حاجات سائلين و محتاجين در آن مشهد شريف برآورده مى شود ، و يك جهت در معنى فقره و « اجابةُ الدُّعاء فى تحتِ قُبَّتِه »۱ براى اجتماع آن دماء طاهره مطهره است در آن موضع مقدس .
و يكى از فقره زيارات كه وارد است از معصوم بايد زائر بخواند اين دو فقره است : « أنشدك بدم۲المظلوم »۳ يعنى : تو را اى خداوند ! به خون مظلوم قسم مى دهم . و معلوم است مراد از خون مظلوم خون كيست ، و هر آن كه در اين مقام و مقامات ديگر خداوند را به خون مظلوم سه مرتبه قسم دهد بالقطع بر حسب تجربه حاجتش برآورده مى شود .
و مرحوم شيخ بهائى طاب ثراه در كيفيت نماز شب و توسل به اين فقره اصرارى دارد .
و علاوه از اجتماع دم كثير به آن محل شريف و آثار متفرعه بر آن در كتاب مزار مرويست : « در كربلاء دويست نفر پيغمبر و دويست نفر وصى پيغمبر مدفون اند » ۴ .
پس بر حسب حديث سابق از قبر هر معصومى و از محل ريختن خون وى عبادات و خيرات كثيره در آن زمين عرش قرين بسيار بايد ظاهر شود .
پس از خداوند بخواهيم تا ما بندگان عصاة را روزى فرمايد در آن مزار شريف حاضر شويم تا بواسطه توسل به ثار اللّه وابن ثاره خداوند قلم عفو و مغفرت بر گناهان ما كشد .
ونعم ما قيل :



اذا رُمْتَ النَّجاةَ فَزُرْ حُسَيناًلِكَى تَلقَى الالهَ قَريرَ عَينِ
فاِنَّ النارَ ليس تَمسُّ جِسماًعليه غُبارُ زُوّارِ الحسينِ۵
باز عرض مى كنم :



كانِ قندم ، نيستان شكّرمهم زخود مى رويم و خود مى خورم
يعنى : چون طينت طيّبه حسينيه عليه السلام از آن تربت زكيّه مأخوذ و مقبوض شد از آن جهت در همان تربت زكيه هم مقبوض الروح گرديد و خون بدن شريفش نيز عجين به آن تربت زكيه گشت .
اما خون پيشانى آن بزرگوار با ضميمه خون اعضاء ستّه كه تماماً مواضع سبعه سجده اند به اطراف و نواحى عالم نشر يافتند و از اين جهت در هر محلى كه خون آن جناب رسيد و ترشّحى در آن شد مساجد و معابد و مشاهد گرديد .
و در اين زمان كه بهترين ازمنه است بيوتات و تكايا و مساجدى كه بنا مى شود تماماً براى اقامه تعزيه آن بزرگوار است ، و در آنها جز بيان اصول و فروع دين و احكام و مسائل حلال و حرام سيد انام عليه السلام نيست ، و يوماً فيوماً آثار كليه اى بر آنها متفرع مى شود ، و غالب از مردمان خداوند سبحان را از اين طريقه و نهج قويم معرفت بهم مى رسانند و عبادت مى نمايند ، اميد است نيّات كليّه عباد هم خالص شود .
اما خون گلوى مباركش را كه بعد از خون دل اشرف دماء بدن است منْضّماً به او خون دل در اطراف آسمان براى اظهار غضب و قهر خداوند سبحان بماند تا روز قيامت هر وقت هر كس سرخى شفق و حمره افق را مى بيند متذكر مصيبت آن بزرگوار شود و غضبى كه حق تعالى بر قاتلين وى دارد .

1.روايت را ابن فهد در عدة الداعى : ۴۸ چنين نقل كرده است : روى أن اللّه عوض الحسين عليه السلام من قتله اربع خصال : جعل الشفاء فى تربته وإجابة الدعاء تحت قبّته ، والأئمة من ذريته ، وأن لا تعدّ أيام زائريه من أعمارهم » . نيز بنگريد به : وسائل الشيعة ۱۴/۵۳۷ ح ۱۹۷۷۳ .

2.در بحار : دم .

3.بحارالانوار ۸۳/۲۳۵ ـ ۲۳۶ و۹۸/۲۱۶ .

4.رجوع كنيد به روايت مفصلى كه نقل شده در : كامل الزيارات : ۲۷۰ ، تهذيب الاحكام ۶/۷۲ ح ۱۳۸ ، وسائل الشيعة ۱۴/۵۱۶ ح ۱۹۷۲۴ .

5.اشعار از ابوالحسن جمال الدين على بن عبدالعزيز خلعى ( خليعى ) موصلى حلى است و در حدود سال ۷۵۰ رحلت كرده است چنانچه در الغدير ۶/۱۲ مذكور است . اين اشعار را حاج مهدى فلوجى حلى در گذشته سال ۱۳۵۷ تخميس كرده و مقدارى از آن را علامه امينى در الغدير ۶/۱۲ ـ ۱۳ نقل كرده است .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78227
صفحه از 447
پرینت  ارسال به