و أبو الاسود دئلى گفته است :
وانّ غلاماً بين كسرى وهاشملاكرمُ من نِيطت عليه تمائمُه۱
و معنى نيطت آويختن است و نياط رگى است كه دل به وى آويخته شده است و تميمه جمع آن تمائم است و آن خرزات يا عوذاتى است كه بر سر اطفال مى آويختند ۲ و مراد از غلام كه بين كسرى و هاشم است و منتسب به خيرتين و بهتر كسى كه بر او تمائم آويخته شده است حضرت على بن الحسين عليهماالسلام است .
و مرحوم مجلسى طاب ثراه از كتاب « مناقب » ۳ در سبى فرس حديث مبسوطى ذكر فرموده است براى اختصار از نقل آن گذشتم .
و آن چه محقق مى دانم شهربانويه مادر على بن الحسين عليهماالسلام در كربلاء نبوده است و در ايام نفاس وفات يافت .
و مرحوم سيد نعمت اللّه جزائرى فرمود : « و مزارها مشهورة فى الرى » يعنى : قبر شهربانويه در رى مشهور است .
على اى حال ، عقب و نسل باقى از جناب سيدالشهداء عليه السلام بواسطه حضرت على بن الحسين عليهماالسلام شد اگر چه بر حسب فقره سابقه على اكبر مقتول هم اولاد داشته است اما بقاء نسل آن قتيل مظلوم عليه السلام غير معلوم است .
و آن چه حمداللّه مستوفى در « تاريخش » گفته است مجملاً اشاره نمودم .
قال الزهرى : « ما رأيت هاشمياً افضل من على بن الحسين عليهماالسلام » .
1.در كافى و شرح آن و مناقب : التمائم .
2.اين معانى و اصل مطلب در مدينة المعاجز ۲/۲۳۶ ( و حاشيه آن ) مندرج است .
3.شايد همان حديثى است كه در بحار ۴۶/۱۵ و۱۰۱/۲۰۰ به نقل از عدد قويه نقل كرده و در عدد قويه : ۵۶ ـ ۵۸ ( ص ۱۰ از چاپ ديگر ) مندرج است و در مستدرك الوسائل ۸/۳۹۵ ح ۹۷۸۰ به نقل از بعض المناقب القديمة و بحار ( به نقل از عدد قويه ) نقل فرموده است .