273
روح و ريحان ج2

نعم ما قال نظام الدّين ۱ :



من مثله كان ذا جفر وجامعةٍله تدوّن سرّ الغيب تدوينا
و آنچه عقيده اماميّه است امام عليه السلام مانند نبى صلى الله عليه و آله در صغر و كبر از گناه منزّه است و عصمت كه لطف مخفى در ذات اوست از گناهان او را باز دارد و منصوب از خدا و منصُوص از پيغمبر صلى الله عليه و آله و امام سابق است .
پس خوانندگان آنچه در اوراق سابقه از حالات ائمه عليهم السلام نقل كرديم در حقّ اين بزرگوار كه خاتم ايشان است بدانند و آنچه از اين دلائل و علائم ذكر نموديم از كتب معتبره در حق هر يك معتقد شوند مگر آن علامات مخصوصه كه به بعضى اختصاص يافت .

حجت دوم:در ولادت حضرت امام عصر عليه السلام است

ولادت حضرت امام ثانى عشر در شب نيمه شعبان در سال دويست و پنجاه و شش ۲ از هجرت گذشته در سرّ من رأى از مليكه دختر يشوعا معروفه به نرجس خاتون است ، و تاريخ ولادتش را از كلمه « نور » بخوان و بدان ، و دعاء مأثور در شب مسطور دليل روشن است :
اللّهمَّ بحقّ لَيلتِنا وَمولُودِها وَحُجّتِكَ وَمَوعُودِها اَلتى قَرنْتَ اِلى فَضلِها فَضلاً وَتَمّت كَلِمةُ رَبَّكَ صِدقاً وَعَدلاً لا مُبدِلَّ لِكَلماتِكَ وَلا مُعقِبَّ لاِياتِكَ نُورِك المُتألِّق ۳ وَضياءِك المُشرق وَالعَلَم النُّور فى

1.در باره قاضى نظام الدين و اشعارش كه از جمله آنها بيت منقول است ، رجوع كنيد به : الغدير ۵/۴۳۴ ـ ۴۳۷ .

2.و قولى است : در دويست و پنجاه و پنج چنانكه در منظومه است . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) . رجوع كنيد به : اربعين ، شيرازى : ۳۳۸ ، و شعر آن در صفحه بعد مى آيد . اختلاف اقوال در سال ولادت حضرت را ماحوزى در كتاب الاربعين : ۲۱۵ متذكر شده است .

3.تألّق به معنى درخشندگى است ، و تألّق البرق أى لمع . مجمع . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) . بنگريد به : مجمع البحرين ۱/۹۱ ، صحاح اللغة ۴/۱۴۴۶ ، مختار الصحاح : ۱۹ ماده ( ألق ) .


روح و ريحان ج2
272

باهر النّور آن بزرگوار مى نمايد كه هر يك از آنها اصل اصيل از حال آن سيّد انس و جان است و به بعضى از حجّت هاى ده گانه نيز ائمه طاهرين عليهم السلامشريك اند .

حجت اول:در علايم امام عليه السلام است

بدان اَعلَم و اَحكَم ، اتَقى وَاسَخى ، اَعبَد وازهَد ، اَحلم و اَشجَع ناس بنا بر مذهب حق امام است ، و ديگر ختنه كرده متولد مى شود ، و به شهادتين گويا مى گردد ، و بر بازوى امام عليه السلامنوشته شده است : «وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقاً وَعَدْلاً لاَمُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ»۱ ، خميازه نكشد ، محتلم نشود ، دلش نخوابد اگر چشمش بخوابد ، و به دو كف و راحتين متولد شود ، و مدفوع و نجوه ۲ وى رائحه مشك دهد ، و زمين او را پنهان نمايد ، و عقب سر را مانند جلو ببيند و مُهر بر سنگ سخت زند ، و دعوتش مستجاب گردد ، و محدّث باشد ، و زره رسول صلى الله عليه و آله به قامتش راست آيد ، و جان شريفش برتر از همه جانها باشد ، و شفقتش بر مردم از شفقت مادران و پدران زيادتر باشد ، و از جهت تواضع به خدا از همه خلق شديدتر باشد ، و از برايش سايه نباشد ، امر به معروف و نهى از منكر كند ، و صحيفه اى كه اسماء شيعه در آن است با صحيفه اى كه اسماء اعداء در آن است ، با صحيفه جامعه كه طولش هفتاد ذراع است و جميع مايحتاج اولاد آدم در آن است ، با جفر اكبر و جفر اصغر كه تمام علوم و احكام در آن است حتى ارش خدش ، با مصحف فاطمه عليهاالسلامكه سه برابر قرآن است ، تماماً در خدمت امام عليه السلام است .

1.انعام : ۱۱۵ .

2.جوهرى در صحاح اللغة ۶/۲۵۰۳ مى گويد : النجو : ما يخرج من البطن ، ابو حبيب در قاموس فقهى : ۳۴۹ چنين اضافه كرده : من بول وريح وغائط ، در باره تفصيل بيشتر رجوع شود به : تاج العروس : ۱۰/۳۵۷ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 79737
صفحه از 447
پرینت  ارسال به