275
روح و ريحان ج2

الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ » 1 وصلوات بر حضرت رسول صلى الله عليه و آله و فاطمه زهرا و ائمه هدى عليهم السلامبأسمائهم و آيه كريمه « جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ » 2 با رفع سبّابه الى السّماء وتحميد بعد از عطسه و تسميت عاطس كه كافور خادم بود تماماً محقق است .
و در منظومه است :



ومولد المَهدىِّ فى شعبانِخمس و خمسين ومائتانِ
فى سُرّ من رأى بدار العسكرىونرجس الام بقول الاكثرِ 3
اللَّهُمَّ اكْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ ، وَعَجِّلِ اللّهُمَّ ظُهُورَهُ . الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا مَوْلاىَ يَا صاحِبَ الزَّمانِ !

حجت سوم:در رفع استبعاد از طول عمر آن بزرگوار و بيان مرحوم كراچكى

اهل خلاف گويند : آن قدر از طول عمر بعيد است يعنى از زمان تولد حضرت قائم عليه السلامتا حال هزار و چهل سال و چيزى علاوه است چگونه حضرت حجت زنده مانده است ، و فلاسفه گفته اند طول عمر بدين گونه محال است ، و منجّمين از ايشان نيز گفته اند : كواكب مربّيه مؤثره اعطاء زياده از يكصد و بيست سال نكند و اطباء از ايشان هم گفته اند : عمر طبيعى بدين قرار است بعد از اينكه به حدّ خود رسيد نهايت اوست امكان ندارد طبيعت صحّت و سلامت را قبول كند إلاّ ضدّش را .
تمام اين اقوال هذيان است و بر خطا رفته اند .

1.قصص : ۵ .

2.اسراء : ۸۱ .

3.الاربعين ، شيرازى : ۳۳۸ از اشعار سيد حسين بن شمس حسينى چنانچه سابقاً نيز در مواليد ائمه عليهم السلاماز آن نقل شد .


روح و ريحان ج2
274

طخياءِ 1 الدَّيجورُ الغائِبِ المَستُور . جَلَّ مَولِدُه وكَرُمَ محتِدُهُ والمَلائِكة شُهّدُه وَاللّه ناصِرُه وَمُؤيّدُه اِذا آنَ مَيعادُه وَالملائِكةُ اَمدادهُ . سَيْفُ اللّهِ الذَّى لا يَنُبو ونُورُه الّذى لا يَخبو وَذُو الحِلم الذّى لا يَصبُو ، مَدارُ الدَهر وَنَواميسُ 2 العَصر وُلاةُ اَمرِه وَنَهيهِ.. الى آخره 3 .
و از خصايص ولادت آن بزرگوار كه به خطّ شهيد طاب ثراه 4 ديده شده اين است : هر آنكس در آن شب متولد شد در اقطار زمين مؤمن گرديد و اگر در بلاد شرك و كفر بوده عاقبت مؤمن از دنيا رفت ، و اين كرامت اعظم كرامات است .
و منجّمى يهودى در بلده قم به احمد بن اسحاق عرض كرد : مولودى متولد شده است كه از طالع او برمى آيد يا پيغمبر است يا وصىّ ، و از نظرات طالع او ظاهر است كه مالك شرق و غرب ، بحر و برّ ، سهل و جبل مى شود و همه كس به او ايمان آورند .
پس به طريق تحقيق بدانند آن بزرگوار به تاريخ مسطور و آداب مسطوره در وقت معيّن از نرجس خاتون متولد شد و انكارى در تولد آن بزرگوار نتوان كرد و هر كه منكر شود از عداد شيعه اثنا عشريّه خارج است و مناقب ولادت آن حضرت از خواندن سوره قدر در رحم مادرش و در زمان ولادت قرائت سوره توحيد و آية الكرسى و آيه « نَمُنّ عَلَى

1.طخياء به معنى ظلمت است ، و هى الليلة المظلمة أيضاً . مجمع . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) . بنگريد به : مجمع البحرين ۳/۴۰ بدون واژه ( أيضاً ) . زبيدى در تاج العروس ۱۰/۲۲۳ مى گويد : والطخياء : الليلة المظلمة ، نقله الجوهرى ، وقال ابن سيده : ليلة طخياء : شديدة الظلمة قد وارى السحاب قمرها ، والطخياء من الكلام ما لا يفهم .

2.ناموس : صاحب سرّ پادشاه و مطلع بر باطن امر اوست . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) . رجوع شود به : صحاح اللغة ۳/۹۸۶ ماده ( نمس ) .

3.مصباح المتهجد : ۸۴۲ ح ۹۰۸ ، مزار ابن المشهدى : ۴۱۰ ، اقبال ۳/۳۳۰ .

4.چنانچه مرحوم مجلسى رحمه الله در بحارالانوار ۵۱/۲۸ انتهاى باب اول از خط شهيد عليه الرحمه نقل فرموده اند .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 81002
صفحه از 447
پرینت  ارسال به