279
روح و ريحان ج2

آن جناب فرمود : « سريعاً ان شاء اللّه تعالى »۱ .
و دعبل بن على خزاعى شاعر آل رسول صلى الله عليه و آله در قصيده اش فرمود :



خروج الامام لا محالة لازميقوم على اسم اللّه والبركات
يُميّز فينا كلّ حقّ وباطلويجزى على النّعماء والنقمات۲
وايضاً فرمود :



الى الحشر حتّى يبعث۳اللّه قائمايفرّج عنا الهمّ والكربات۴
و حديث شهادت جناب سيّد الشهدا عليه السلام و ضجّه و بكاء ساكنين ملأ اعلى وتسليت ايشان به وجود مبارك حضرت جحة اللّه در كتب اخبار متواتر است .
و حسن بن موسى نوبختى در كتاب « فرق » نوشته است : بعضى حضرت عيسى را قائم مى دانند و برخى از عامّه در اين عقيده همراهى كرده اند ، و بعضى مانند سبائيّه كه از اصحاب عبداللّه بن سبا بودند حضرت امير مؤمنان عليه السلام را قائم دانستند ، و گفتند : آن حضرت نمرده است و نمى ميرد .
و بعضى محمد بن حنفيّه را قائم خواندند مانند كربيّه و كيسانيّه .
و بعضى ابو هاشم عبداللّه بن محمد بن حنفيّه را قائم دانند ، و آنها معروف به هاشميّه اند .
و بعضى مانند ناووسيّه حضرت صادق عليه السلام را قائم خواندند .
و بعضى كه مشهور به اسماعيليّه اند اسماعيل فرزند آن بزرگوار را قائم دانستند .
و بعضى مانند قرامطه محمد بن اسماعيل بن جعفر را .
و بعضى مانند واقفيّه حضرت موسى بن جعفر را قائم دانند .

1.كفاية الاثر : ۲۴۹ ، الصراط المستقيم ۲/۱۵۶ ، بحار الانوار ۳۶/۳۹۱ باب ۴۵ ح ۲ ، الغدير ۲/۲۰۲ .

2.عيون اخبار الرضا عليه السلام۱/۲۹۷ ح ۳۵ ، اكمال الدين : ۳۷۲ ح ۶ ، كفاية الاثر : ۲۷۶ ، روضة الواعظين : ۲۶۸ ، مناقب ابن شهر آشوب ۳/۴۵۰ .

3.در چاپ سنگى : بعث .

4.دلائل الامامة : ۳۵۷ ، مناقب ابن شهر آشوب ۳/۴۵۰ ، عيون اخبار الرضا عليه السلام ۱/۲۹۵ ، اكمال الدين : ۳۷۴ .


روح و ريحان ج2
278

نموديم در تورات و انجيل و زبور مذكور است .
خلاصه در احوال اقطاب جمعى از اهل عرفان گفته اند : قطب طويل العمر مى شود و خدمت خضر كه ملكان بن بليان بن كليان بن سمعان بن سام بن نوح است ، و خدمت الياس بن سام بن نوح در هر روز جمعه شرفياب مى شوند .
و بعضى از بى خردان و بى خبران نسبتهاى زشت به اين دو پيغمبر جليل دهند ، و گفته اند : هر پانصد سال كه مى گذشت قبل از ظهور خاتم اركان و دندان خضر را خداوند تجديد مى فرمود ، بعد از ظهور آن بزرگوار در هر صد و بيست سال نيز تجديد [مى شود] .
و ترّهات كثيره از جماعتى ديده ام كه از خواندن آنها آزرده و رنجيده ام ؛ از آنكه پيغمبران را بدين گونه نبايد تحقير و توهين نمود .

حجّت چهارم:در معنى لقب قائم عليه السلام است

يكى از القاب معروفه امام ثانى عشر حضرت منتظر ارواحنا له الفداء قائم است و قيام متفرّع بر حيات است . يعنى : زنده است و براى امر پروردگار خود ايستاده و قيامت را براى قيام اهلش به حضور حق ، به مفاد « يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ »۱ بدين اسم تسميه فرمود ، و امام عصر عليه السلام براى اطاعت امر حضرت احديّت قيام به سيف مى فرمايد ۲ .
و كميت شاعر آل رسول صلى الله عليه و آله خدمت حضرت باقر عليه السلام عرض كرد :



متى يقوم الحقّ فيكم متىيقومُ مُهَدّيكم الثانى

1.مطففين : ۶ .

2.قوله تعالى « قَائِمٌ عَلَى كُلِّ نَفْسٍ » أى رقيب عليها ، والقيّوم من أسمائه تعالى ، أى القائم الدائم الذى لا يزول أو الذى به قيام كل موجود ، والقيم كما فى المجمع ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) . بنگريد به : مجمع البحرين ۳/۵۶۴ ، پايان عبارت مجمع چنين است : والقيم على كل شى ء بمراعاة حاله ودرجة كماله .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 81015
صفحه از 447
پرینت  ارسال به