283
روح و ريحان ج2

نبى است ، اكنون كه سيّد مختار نيست امام بايد باشد تا عقوبات الهيّه شامل حال بندگان نشود .
امّا خفاء وى براى حكمت و مصلحتهاى كثيره است كه در كتب غيبت ضبط است اعظم آنها خوف از قتل است كه اگر ظاهر شود و كشته گردد آن وقت به مفاد : « لَوْ بَقِيَتِ الأرْضُ بِغَيْرِ حُجّةٍ لَساخَت بِأهلِها »۱ مراد و مقصود از ايجاد هر موجودى منتفى خواهد شد .
و حضرت نبوى صلى الله عليه و آله فرمودند : « أهْلُ بَيْتى أمانٌ لأهْلِ الأرْضِ فاذا هَلَكَ أهْلُ بَيتى أتى أهلُ الأرض ما يكرهُون »۲ .
و أيضاً در خفاء ظهور آن جناب فرمودند : « مَثَلُ القائِم مِنْ وُلدى مَثَلُ السّاعَة۳» . ۴
و ديگر آنكه خود آن جناب فرمودند : « مثل غيبت من چون آفتاب است در زير ابر چنانكه فيض آفتاب از اهل عالم منقطع نمى شود » ۵ وجود حضرت حجت نيز چنين است . عجب گفت مولوى :



پيش ما صد سال و يك ساعت يكى استاين دراز و كوتهى از كوتهى است
يعنى : تمام عيبها و نقصها در هياكل ماهاست و علّت ها و رمدها در چشم ماهاست و اگر نه حضرت حجت اللّه اعظم موجود است .



اى در درون جانم و جان از تو بى خبراز تو جهان پر است و جهان از تو بى خبر

1.نزديك بدين روايت در غيبت نعمانى : ۱۳۸ ح ۸ نقل شده است ، و نيز ح ۹ و۱۰ و۱۱ ، الامامة والتبصرة ، ابن بابويه : ۳۴ ـ ۳۵ ، علل الشرايع ۱/۱۹۸ ح ۱۷ ـ ۱۹ .

2.معانى الاخبار : ۳۴ ، طرائف المقال ۲/۵۱۴ .

3.وسميت الساعة لأن النفوس تسعى منها . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) . طريحى در مجمع البحرين ۲/۴۵۴ ماده ( سوع ) مى گويد : والساعة : جزء من أجزاء الزمان يعبر بها عن القيامة لوقوعها بغتةً أو لأنها على طولها عند اللّه كساعة من ساعات الخلق .

4.معانى الاخبار : ۳۳ ، عيون اخبار الرضا عليه السلام ۱/۲۹۷ ح ۵ .

5.غيبت شيخ طوسى : ۲۹۲ .


روح و ريحان ج2
282

و اين فقره معلوم است بعد از وضع يد كريمه الهيّه است كه آن وقت مستغنى شوند ، و اگر هم بگوئيم مراد از يد قائم آل محمد عليهم السلام باشد وهاء در « يده » راجع به قائم باشد چه ضرر دارد ، و غرض از قيام قائم همين است ، و اين واسطه و فيض البته اشرف و اقوى است از آن ملك قدوسى ، و جهت قيامش نيز براى تكميل عقول على ما ينبغى است .



نى كه ما را دست فضلش كاشته استاز عدم ما را نه او برداشته است
بر سر ما دست رحمت مى نهادچشمهاى لطف بر ما مى گشاد
از كه خوردم شير غير از شير اوكه مرا پرورد جز تدبير او
خلاصه اختصاص آن بزرگوار به اين لقب در اوائل كتاب اشاره شد ، و در حين تحرير هم در اين مقام اين حديث شريف نيز منظور شد ، اجمالاً بعضى از طالبان را تذكره نمودم .
اللّهُمَّ أَرِنا الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ وَالْغُرَّةَ الْحَمِيدَةَ بِحَقِّهِ وَبِحَقِّ آبائِهِ الطّاهرينَ المَعصُومين .

حجت پنجم:در انكار عامّه بر غيبت حضرت حجت اللّه و ردّ آن

بعضى از عامّه مى گويند : به عقيده شيعه لازم است وجود امام عليه السلامبراى اقامه احكام الهيّه و رفع ظلامه از مظلومين بعد از اينكه امام غائب و پنهان باشد آنچه منظور است در وجود و بقاء و نصب امام منتفى است ، پس بايد حضرت امام عصر عليه السلامموجود نباشد .
در جواب ، قدماء علماء اماميّه فرموده اند : احتياج به وجود امام عليه السلام جهت بقاء و نظام عالم است كه اگر نباشد آسمان و زمين نخواهد ايستاد و قطره باران نمى بارد و گياه از زمين نمى رويد ، و خداوند سبحان به پيغمبر آخر الز مان صلى الله عليه و آلهفرمود : « وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ »۱ .
پس مادامى كه آن بزرگوار در امّت بوده باشد ايشان را عقوبتى نرسد ، و امام قائم مقام

1.انفال : ۳۳ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 77880
صفحه از 447
پرینت  ارسال به