285
روح و ريحان ج2

بخواهد درخت كهن را بدست شريف خود از زمين مى كند ، و اگر بين كوهها صيحه زند به حركت آيند ، صورت مباركش مانند كوكب درّى است .
و در حديث است : « بر اسب كه سوار است مانند ماه شب چهارده كه از زير ابر برمى آيد مى نمايد ، و عصابه بر سر بسته باشد » .
و حضرت باقر عليه السلام فرمودند در ذيل آيه كريمه « فَلاَ أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ »۱ : « ثمّ يَبدُو كَالشَّهابِ الواقِد فى لَيلَةِ الظلماء فَاِن اَدْرَكتَ ذلِكَ الزَّمان قَرَّتْ عَينُك »۲ .
و در حديث ديگر است : « آن بزرگوار به صورت جوان ظاهر مى شود ، مردم گمان مى كنند پيرمرد است » .
و حديث مروى در كتاب « عقدالدّرر » : « يَكون هذا الاَمرُ فى اَصغَرِنا سِنّاً واخملنا ذكراً » و « يُورِثه اللّهُ عِلماً ولا يكِلُه اِلى نفسه »۳ .
مراد از « اصغر السنّ » زمان غيبت اوليّه آن جناب است ، يا بر حسب جلوه در انظار است .

فرمايش جناب امير عليه السلام در اوصاف حضرت امام عصر عليه السلام

و حضرت امير عليه السلام فرمودند در جواب سائل : « هو شابٌ مَربُوعٌ حَسنُ [الوجه ]يسيل شَعرهُ عَلى منكَبيَه يتلألؤ نور وجهه سواد شعره۴ولحيته ورأسه »۵ يعنى : « مهدى آل محمد صلى الله عليه و آلهجوانى است نيك مستوى موى سرش را بر منكبين خود ريخته و همان نحوى كه نور جمالش درخشندگى دارد سياهى موى سر و محاسن شريفش نماينده و تابنده است » .

1.تكوير : ۱۵ .

2.كتاب الغيبة ، نعمانى : ۱۴۹ ، بحار الانوار ۵۱/۱۳۱ باب ۵ ح ۶ .

3.به صورت دو روايت مجزّا در غيبت نعمانى : ۳۲۲ باب ۲۳ ح ۱ و ۲ نقل شده است .

4.فى نسخة : يتلو نور وجهه سواد شعره ، وهو الاصح . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) .

5.الارشاد ۲/۳۸۲ ، شرح الاخبار ۳/۵۶۵ ، بحار الانوار ۵۱/۳۶ باب ۴ ح ۶ ، الانوار البهية : ۳۸۱ .


روح و ريحان ج2
284

خلاصه امام عليه السلام علّت وجود عالم است ، هر زمانى كه علّت برود معلول هم مى رود و فرقى نمى كند از آنكه ظاهر و بارز باشد يا محجوب و مستور ، فوجوده لطف و تصرّفه لطف وعدمه منّا ، فلمّا خلف منا غاب عنّا وليس أمر اللّه بغريب ولا هو بعجيب ۱ .
و ابن حجر ـ عليه ما عليه ـ در ردّ غيبت امام عصر عليه السلام و وهن سرداب مبارك كه در خانه حضرت ابا محمد عليه السلام و محلّ غيبت است خطاب به شيعه كرده است و بسيار جسارت نموده گفت :



ما انّ للسّرداب اذَ يلِدُ الذّىصَيَّرتُمُوهُ بزعمكم اِنسانا
فَعَلى عُقُولكم العَفاء لاَِنّكمثَلَّثتُم العَنقاء وَالغيلانا
خوب است غير از اشعارى كه اماميّه در ردّ وى گفته اند او را حواله به كُتُب اهل سنّت و عامّه نمائيم كه چند نفر از مشاهير و نحارير اين فرقه به وجود و بقاء امام ثانى عشر عليه السلاممعتقد شده اند و در اين باب كتابها نوشته اند .
اى حجر بن حجر مُثلّث ! چرا بر خلاف مذهب ابناء جنس خود از اغواء شيطان و نفس خبيث و طينت خبيثه ات لسان ياوه گوئى و هرزه سرائى مى گشائى و انكار بقاء فيض و دوام لطف و واسطه بين خلق و خالق را مى نمائى ؟ ! همانا حجر كه تو فرزند اوئى شيطان است كه قرين هر لعينى است در نيران براى زنده بودن وى راضى نشده اى كه از سنخ بشر را خداوند كسى زنده و باقى بدارد .

حجت ششم:در شمائل حضرت امام عصر عليه السلام است

خوب است بعضى بدانند وقتى كه حضرت مهدى حجّة اللّه اعظم عليه السلامظاهر مى شود و خروج مى فرمايد به صورت مشايخ مى نمايد ، ليكن بر حسب قوّت چنان است اگر

1.تعبير خواجه نصير الدين طوسى است در تجريد الاعتقاد .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78136
صفحه از 447
پرینت  ارسال به