287
روح و ريحان ج2

يكى به رنگ بدن اوست ، و ديگرى سياه است مانند مهر نبوّت كه به روى خاتم ولايت نقش است .



اى مصحف آيات الهى رويتوى سلسله اهل ولايت مويت
بر چشمه زندگى لب دلجويتمحراب نماز عارفان ابرويت
و از حذيفه مروى است حضرت نبوى صلى الله عليه و آله فرمودند : « مهدى مردى است از اولاد من كه رنگ او رنگ عرب است و بدن او چون اسرائيليان بلند و بزرگ مى نمايد » .
و در حديث نبوى صلى الله عليه و آله است : « المَهدىّ منّى اَجلى الجبهة اقنى الانف۱»۲ ، يعنى : « گشاده پيشانى و كشيده بينى است ، و دو عباء قطوانيّه پوشيده باشد » .
و آن دهى است نزديك كوفه .
و صدوق طاب ثراه از ابراهيم بن مهزيار نقل كرده است كه گفت : آن بزرگوار را زيارت كردم و هو غلامٌ اَمْرَدُ ناصِعُ ۳ اللّونِ واضحُ السِّنِّ ۴ اَبْلَجُ الحاجبِ ، مُسَوَّدُ الحَدَقَتَيْنِ اَسمَرُ اَروَعُ كأنّه غُصنٌ بانٍ .
وكأنَّ صَفْحَتَه غرّةُ كَوْكَبٍ دُرّىٍّ .

1.نعم ما قيل : جبينه مشرق من فوق طرّتهبالمسك خطّت على كافور جبهته يتلو الضحى ليله والليل كافرهمن فوق نوناتها سيناً ضغائره ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) .

2.العمدة : ۴۳۳ ، الطرائف : ۱۷۷ ، بحار الانوار ۳۶/۳۶۸ .

3.ناصع به معنى خالص است ، اروع كسى است خوش روى ، هر آنكه بيند او را خوشش آيد ، بان قسمى از درخت است و به معنى روغن هم آمده است . فى المجمع . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) . مجمع البحرين ۲/۶۱۵ ماده ( نصع ) ، و ۲/۲۵۳ ماده ( روع ) بدين عبارت : والاروع من الرجال : من يعجبك حسنه ، و ۱/۲۶۶ ماده ( بون ) .

4.در كمال الدين : الجبين .


روح و ريحان ج2
286

و در « غيبت نعمانى » مسطور است از حضرت امير مؤمنان عليه السلام كه فرمودند در اوصاف و شمايل آن بزرگوار : « المتغيّب من وُلدى صاحِب الرايةِ الحمراء وَالعَلَمِ الاَخضَر مَنْعُوت وَمَوصُوفٌ باعِتِدالِ الخَلقِ وحُسنِ الخُلقِ ونَظارِةِ اللَّون ، فى صَوته۱ضحِكٌ ، وَفى اَشفارِه وَطَف ، وفى عُنُقُه سَطحٌ ، فرق الشَعر ، مُفَلَجُّ الثَّنايا » .. الى [آخر] الخبر ۲ .
يعنى : « آنكه غايب مى شود از فرزندان من صاحب لواء سرخ وعلم سبز است ، وصف كرده مى شود به اعتدال خلقت و حُسن خُلق و نيكويى رنگ و رخساره ، و آوازش مانند خنده بلند شنيده مى شود ـ يا آنكه « فى صورته ضِحكٌ » يعنى : در روى مباركش خنده است ، اشاره به خنده روئى است كه در اصطلاحاتِ معروفه است ـ و گردن مباركش كشيده و بلند است و موى سر مباركش پر است و آويخته نمى شود .
فى « المجمع » ۳ : [فى الحديث :] « وكان شَعرُ رَسُول اللّه صلى الله عليه و آله وفَرٌ۴لم تَبلغُ الفرق » أى التسريح .
و دندانهاى آن بزرگوار گشاده است .
و در حديث ديگر مروى است : آن بزرگوار مُبدّحُ البَطن است ، يعنى : وسيع و عريض ، بداح به معنى وسعت و عريض است .
« وَعَظيمُ مشاشِ المنكِبين » ، يعنى : استخوانهائى كه مُلتقى در منكبين است ، بزرگ است ۵ ، و آن دلالت بر شجاعت مى كند .
« و على رأسه خزار » ، يعنى : بر سر مباركش خطى است .
« وبوجهه أَثَرٌ » بر روى مباركش اثرى است .
« وله شامتان واسمان : اسمٌ يُعلن واسمٌ يخفى » ، و دو خال در بدن لطيف آن بزرگوار است

1.خ ل : فى صورته . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) .

2.الغيبة ، نعمانى : ۱۴۸ ، بحار الانوار ۵۲/۳۲۷ ح ۹۰ .

3.مجمع البحرين ۳/۳۹۴ ماده ( فرق ) .

4.در مجمع البحرين : فرط .

5.(هو) از بعد رخ آن گردن سيمين كشيده صبحى است عيان كز پس خورشيد دميده

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78124
صفحه از 447
پرینت  ارسال به