293
روح و ريحان ج2

در استغاثه از رجال الغيب است و عبارات آن

و بعضى از علماء ابدال را تعبير بر جمال الغيب كنند چنانكه در كيفيّت استمداد از ايشان عزيمتى منقول است ، و آن بعد از سلام به اين طريق است :
السّلام عليكم يا رجال الغيب ! ويا ارواح المقدّسة المنوّرة المطهّرة ، اغيثونى بغوثة ، وانظرونى بنظرة ، واجيبونى بدعوة ، يا رقباء ! ويا نقباء ! ويا نجباء ! ويا ابدال ! ويا اوكاد ۱ ! ويا قطب ! وياغوث ! اغيثونى بحُرمة سيّد المرسلين وخاتم النبيّين وامام المتقين ، عليه الصّلاة والسّلام والتحيّة والاكرام ، والائمّة المعصومين صلوات اللّه وسلامه عليهم اجمعين .
و حضرت امير عليه السلام فرمودند : « ابدال خيارند و اوتاد صفوه ايشان ، و زمين خالى از قطب نمى شود ، و اقطاب چهارند و ابدال چهارند و نجباء شيعيّين اند و صلحاء سيصد و سيزده نفر .
امّا قطب مهدى عليه السلام است ، و اوتاد از چهار كمتر نمى شوند . دنيا مانند خيمه است عمود آن مهدى است ، و اوتاد چهار نفرند ، و مى شود اوتاد از چهار نفر بيشتر باشد ، و ابدال هم از چهل نفر بيشتر ممكن است ، و خضر عليه السلامو الياس عليه السلام ظاهراً از اوتادند و ملاصق اند به قطب و دائره ولايت ، و هم قوم لا يَغْفُلُون » ۲ .
و جمعى برخى از ابدال را رجبيّون خوانند زيرا در ثانى رجب مظهر فيوضات ربانيّه مى شوند ، و ماه رجب اوّل شهرهاى حرام است و چون استهلال ماه رجب كردند از شهد افاضات غيبيّه در مشهد شهادت مست و مدهوش گردند .
بيت



چون جام شراب عشق او نوش كنندخود را و همه خلق فراموش كنند

1.كذا ، ظاهراً « اوتاد » صحيح است .

2.بحار الانوار ۵۳/۳۰۱ حكايت ۵۳ به نقل از شيخ كفعمى در حاشيه جنة الامان هنگام ذكر دعاء ام داود .


روح و ريحان ج2
292

جبرئيل وساقتهُ اسرافيل فَيَملأُ الأرضَ قِسطاً وَعَدلاً كَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَجوراً » .

تبديلُ مقالٍ لابعد الحالِ

بدان بعضى در وجود و عدم ابدال اقوالى دارند و گفته اند : نقباء سيصد نفر ، و نجباء هفتاد نفر ، و ابدال چهل نفر ، و اخيار هفت نفر ، و عمد چهار ، و غوث يك نفر .
اما نقباء در مغربند ، و نجباء در مصر ، و ابدال در شام ، و اخيار سياحت مى نمايند در روى زمين ، و عمد در گوشه هاى زمين اند ، و غوث در مكه معظّمه است .
و در حديث نبوى صلى الله عليه و آلهاست : « ابدال چهل نفرند اگر يكى بميرد ديگرى بدل وى بيايد » .
و در حديث ديگر است : « هر كس بخواهد از ابدال شمرده شود هر روز ده مرتبه بگويد : « اللَّهُمَّ أصْلِحْ أمّةَ مُحَمَّدٍ ، اللَّهُمَّ فرّج عن أمة محمَّد ، اللَّهُمَّ ارحَمْ أمّة مُحَمَّدٍ »۱ .
و آنچه از علايم ابدال معلوم است : يكى علم ، و يكى حديث دانى ، و يكى از اول عمر دروغگو نباشد ، و يكى مشوب به حظّ نفس نباشد ، و يكى در عزم ثابت باشد ، و يكى دو رويه سخن نگويد ، و يكى حالت سرّ و علانيه اش برابر باشد ، و يكى تعبير رؤيا نيك داند ، و يكى قوّت نظريه اش مانند انبياء باشد ، ويكى لعن نكردن به چيزى ، و يكى نداشتن اولاد ۲ .
و از « كامل » نقل شده : از اين چهل نفر بيست و دو نفر در شام ، و باقى در عراق اند ، و چون همگى مردند قيامت قيام شود .
و در « قاموس » ۳ گفته است : ابدال كسانى هستند كه خداوند زمين را بواسطه ايشان نگاه مى دارد و ايشان هفتاد نفرند ، چهل نفر در شام و سى نفر در غير شامند .

1.كشف الخفاء ۱/۲۸ .

2.بعضى از علايم ابدال را عجلونى در كشف الخفاء ۱/۲۸ نقل كرده .

3.القاموس المحيط ۳/۳۳۳ ماده ( بدل ) ، مجمع البحرين ۱/۱۶۵ به نقل از قاموس .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 77903
صفحه از 447
پرینت  ارسال به