297
روح و ريحان ج2

در عقيده جامع اين اوراق به قانون اهل شرع و طريق حق

و نقل بعضى از اقوال مذكوره در صورت تنافى دلالت بر عقيده اين بنده شرمنده نمى كند ، و شاهراه دين قويم حضرت ختمى مرتبت صلى الله عليه و آلهاوسع است از خيالات معوجّه غير مستقيمه بعضى از اهل قال كه بى حالند « كَلاَّ إِنَّهُمْ عَن رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَـحْجُوبُونَ »۱ .



وصف رخساره خورشيد زخفاش مپرسكه در اين آينه صاحب نظران حيرانند
« رِجَالٌ لاَّ تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلاَ بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللّهَ »۲« وَمِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ »۳ .



ونهج سبيلى واضحٌ لِمَنِ اهتَدىولكِنّ ما الاَهواءُ عَمَّت فاَعمَتِ۴
« اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ وَالذَّابِّينَ عَنْهُ والْمُسارِعِينَ [إليه] فِى حَوَائِجِهِ وَالْمُمْتَثِلِينَ لِأَوامِرِهِ وَنَواهيه وَالسَّابِقِينَ إِلى إِرادَتِهِ وَالْمُحامِينَ عَنْهُ وَالْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ »۵ بِحقِّه يا ارحَمَ الرّاحمينَ .

حجّت هشتم:در ثواب انتظار ظهور فرج است

در ثواب انتظار فرج اعظم و حجّة اللّه الاقوم اخبار كثيره است ۶ ، و هر آن كس به انتظار ظهور فرج و خروج امام عصر بماند و بميرد ـ به روايت صحيح ـ شهيد

1.مطففين : ۱۵ .

2.نور : ۳۷ .

3.بقره : ۳ .

4.بيتى از تائيه عمر بن فارض است ، چنانچه در حاشيه دسوقى ۱/۳۱۷ بدان تصريح شده است .

5.تا اينجا بخشى از دعاى عهد صبحگاهى با حضرت حجت منتظر عجل اللّه فرجه الشريف است . رجوع شود به : بحار الانوار ۵۳/۹۶ و۸۳/۲۸۵ و ۹۱/۴۲ .

6.رجوع كنيد به : بحار الانوار ۵۲/۱۲۲ باب ۲۲ فضل انتظار الفرج و مدح الشيعة فى زمان الغيبة وما ينبغى فعله فى ذلك الزمان .


روح و ريحان ج2
296

نبردم ، اكنون توبه مى كنم و ديگر هم بدين گونه معارك قتال حاضر نمى شوم .
گفت : خوب مى كنى .
در آن وقت دو قرص نان از شير سفيدتر به حضور ما حاضر شد ، به من گفت : بخور .
آن بزرگوار و من يك نان و نيم خورديم ، نيمى ديگر مفقود شد ندانستم كه نهاد ؟ و كه برداشت ؟
و وى را شترى بود چرا مى كرد ، بدون اينكه كسى او را بياورد آمد و خوابيد ، و حضرت الياس عليه السلام بر او نشست ، عرض كردم : من زن و فرزند و علاقه ندارم ، با شما بيايم ؟
فرمود : برو زنى بگير ، و از چهار زن احتراز كن : از آنكه نشوز كند و آنكه خلع كند و آنكه ملاعنه كند و آنكه مبارات كند ، و غير از ايشان هر زنى خواهى بخواه .
گفتم : من شما را كى مى بينم ؟
فرمود : هر وقت اتفاقى افتد . و از نظرم غايب شد .
و مرحوم ابن ميثم در « شرح نهج البلاغه » ۱ بيانى از ابدال فرموده است ۲ و از علماء اعلام اخبارى در وجود ايشان منقول يافته ايم .
و گمان اين بنده آن است : تمام اين اشخاص كه عددشان به نحو اختلاف مذكور شد براى اقامه دين به امر بقيّة اللّه فى الارضين در اقطار و اكناف عالم به مثابه و منزله نوّاب خواص سالك و سائرند ، و مشيّت امور مى دهند ، و هر يك از امور و اخبار مسطوره منافى با بيان شرع اقدس است مردود و مطرود خواهد بود .

1.الصراط المستقيم ۲/۲۴۴ بنقل از ابن ميثم در شرح نهج البلاغه .

2.برخى از اخبار ابدال قابل ملاحظه در اين منابع است : امالى شيخ مفيد : ۳۰ ـ ۳۱ ، احتجاج طبرسى ۲/۲۳۱ ، درباره معنى « ابدال » بنگريد به : نهايه ابن اثير ۱/۱۰۷ ، مجمع البحرين ۵/۳۱۹ ( چاپ ۶ جلدى ) .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 77879
صفحه از 447
پرینت  ارسال به