عمر وى ، و ارتداد بسيارى از مردم ، و خروج ايشان از ربقه اسلام ، يعنى : ولايت حقّه ، چنانكه فرمود : « وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِى عُنُقِهِ »۱ مرا رقّت و حزن فرا گرفت . . » تا آخر حديث .
پس اى مشتاق ! از براى خواب ۲ هر شب مى خوابى ، شبى براى اين دوست عزيز نخواب و دوست را نشايد با كمال دوستى كه دارد متوقّع و منتظر آقاى دوست نشود ، و عرض كن : « اللّهمّ ! اَنتَ كشّافُ الكُرَب والبَلوى ، وَاِليكَ استعدى فَعِندَكَ العَدوى۳، وَاَنتَ ربُّ الآخِرةَ والاُولى ، فاَغِث ـ يا غياثَ المُستغيثين! ـ عُبَيدُكَ المُبتَلى ، وَاَرِهِ سَيِّدَه يا شَديدَ القُوى ! وازِل عَنه به الاَسى والجَوى ، وَبَرِّدْ غَليلَه يا مَن على العَرشِ استوى !»۴ .
در نصايح و وصاياى مرحوم سيّد بن طاوس است به فرزند ارجمندش سيد محمّد
و مرحوم سيد بن طاوس در « كشف المحجّة » ۵ فرمود به فرزندش سيّد محمد طاب ثراهما : اى فرزند ! هر چه از محقّرات دنيا از دينار و درهم از ايشان مفقود شود به غايت تحصيل مجهود كند ، و براى گمشده افسوس و اندوه خورد با آنكه مواظب نبوده چگونه در مقام طلب برمى آيد ؟ !
1.اسراء : ۱۳ .
2.كلمه اى در متن پاك شده و ناخواناست .
3.عَدْوى : به فتح دال است ، و آن طلب نصرت است و استغاثه ، كقوله : استعدت الدهر فأعدانى ، أى طلبت منه النصرة فأغاثنى . فى المجمع . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) .
بنگريد به : مجمع البحرين ۳/۱۴۰ ماده ( عدو ) (/۲۸۷ ۱ از چاپ شش جلدى ) . عبارت مجمع « العدوى بالفتح » است كه منصرف به فتح عين است و اگر بنا بود كه دال هم مفتوح باشد مى فرمود « بالتحريك » ، بنابراين عبارت مؤلف : « عدوى به فتح دال است » ظاهراً « به فتح عين » صحيح است .
4.پاره اى از دعاى معروف ندبه ، رجوع شود به : مزار ابن مشهدى : ۵۸۳ ، اقبال الاعمال ۱/۵۱۱ ، بحار الانوار ۹۹/۱۰۹ .
5.كشف المحجة : ۱۴۸ فصل ۱۵۰ .