319
روح و ريحان ج2

والآبنوس والخيم والقباب والسّنارات ۱ ، وقد عليت بالسّاج والعرعر والصنوبر والدّلب ۲ وشيّدت بالقصور .
وتوالت عليها ملك بنى الشيصبان اربعة وعشرون ملكاً على عدد سنى الكديد ۳ فيهم السّفاح والمقلاص والجموع والخدوع والمظفر والمؤنّث ۴ والنظار ۵ والكبش ۶ والمهتور ۷ والعثار ۸ والمضطلم والمستصعب والعلاّم ۹ والرهبانى والخليع والسّيار ۱۰ والمشرف ۱۱ والكديد والاكتَب والمسرف والاَكْلب والوسيم ۱۲ والظلام ۱۳ والعينوق ۱۴ .
وتعمل القبّة الغبراء ذات القلادة ۱۵ الحمراء ، وفى عقبها قائم الحق يسفر عن وجهه بين الاقاليم كالقمر المضى ء بين الكواكب الدريّة .
الا وان لخروجه علامات عشرة اولها طلوع كوكب ذى الذّنب ويقارب من الجارى ، ويقع فيه هرج ومرج [و] شغب ، وتلك علامات الخصب ، ومن العلامة إلى العلامة عجب .

1.در بعضى منابع : « الشارات » .

2.در بعض منابع : « المشت » يا « النشب » يا « الشيب » .

3.در بعضى منابع : « الملك » .

4.در بعضى منابع : « الوتب » .

5.در بعضى منابع : « النطار » .

6.در بعضى منابع : « الكسو » .

7.مهتر كسى را گويند كه در پيرى خرف شده باشد ، ومنه المهتور . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) . در بعضى منابع « المهور » آمده است .

8.در بعض منابع : « العيار » .

9.در بعضى منابع : « الغلام » .

10.در بعضى منابع : « اليسار » .

11.در بعضى منابع : « المترف » .

12.در بعضى منابع : « الوشيم » يا « الوشمى » .

13.در بعضى منابع : « الصلام » .

14.در بعض منابع : « الفسوق » .

15.در بعضى منابع : « القلاة » .


روح و ريحان ج2
318

يعنى : نحر مى شوند هشتاد هزار نفر در نزديك زوراء وقت چاشت هم چنانكه شترها را نحر نمايند .
و مراد [از] « اسفر من وجهى » براى ملاحظه نسبت بعضى گفته اند : سلاطين صفويّه اند كه در بعضى ازبلاد ايران كه بين سوّم و چهارم از اقاليم سبعه است پادشاهى كردند ، و به روز شاه اسماعيل صفوى طاب ثراه به تاريخ « مذهبنا حّق » 1 بود ، اما حرف « مِن » كه در كلمه « واسفر مِن وجهى » است اگر حرف جرّ نباشد و « من » شخصى باشد اختصاص به يك نفر و يك پادشاه دارد چنانكه بودن ماه بين ستارگان سلطنت يك شخص را مى فهماند ، و آن كسى كه وجه و ذات حضرت شاه ولايت صلى الله عليه و آله است و پيش از آن جناب ظهور مى نمايد و روبروى جدّ بزرگوارش شمشير مى زند از ميان بالهاى اقاليم كه خانه كعبه است حضرت حجّة اللّه امام عصر عجل اللّه فرجه است .
امّا در كتاب مستطاب « عوالم العلوم » 2 از كتاب « كفاية » 3 اين فقرات شريفه را به نحو ديگر در ذيل خطبه لؤلؤه نقل فرموده محلّ حاجت آن را بعباراتها مى نويسد :
« وتبنى مدينة يقال لها الزوراء بين دجلة ودجيل والفرات ، فلمّا رأيتموها مشيّدة بالجصّ والآجر مزخرفة بالذهب والفضّة والآزورد 4 المستقاد 5 والمرمر والرخام وابواب العاج

1.در چاپ سنگى : مذهبنا الحق ، يعنى با الف و لام ، كه صحيح نيست چرا كه شاه اسماعيل صفوى در ۱۴ سالگى به سلطنت رسيده در سال ۹۰۶ كه به حساب ابجد مطابق با «مذهبنا حق» مى باشد ، واگر الف و لام را اضافه كنيم ۳۱ سال بر آن افزوده مى شود . به سال جلوس شاه اسماعيل در فوائد رضويه : ۳۵ و كتابهاى تاريخى اشاره شده است .

2.عوالم العلوم والمعارف ۱۵ ( جزء سوم ) / ۱۹۹ ح ۱۸۱ .

3.كفاية الاثر : ۲۱۳ ـ ۲۱۴ ، بحار الانوار ۳۶/۳۵۴ ح ۲۲۵ ، مدينة المعاجز ۲/۳۸۵ ، غاية المرام ۱/۲۳۱ ح ۶۳ .

4.لارود است . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) .

5.در بعضى منابع : « المستسقى » .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 82404
صفحه از 447
پرینت  ارسال به