33
روح و ريحان ج2

فِيهِمُ العُلماءُ وَالفُقَهاءُ وَالقرّاءُ والاُدباءُ وَرُواةُ الحَديث .
ومِن مَشاهِيرهِم : حمران وزرارة وعبدالملك وبُكير بنو اعْيَن ، وَحَمزة بن حمران وعبيد بن زراره و ضريس بن عبدالملك و عبداللّه بن بكير و الحسن بن الجهم بن بكير و سليمان بن الحسن بن الجهم و ابو طاهر محمّد بن سليمان بن الحسن و ابو غالب احمد بن محمد بن سليمان.. الى آخره .
ملخّص از اين عبارات آن است كه : اولاد اَعْيَن ادراك زمان حضرت سيّد سجّاد عليه السلامرا كردند تا اوايل غيبت كبرى ، و همگى اهل علم و فقه و حديث و قرائت و فضيلت بودند ، و تماماً از خواصّ اهل بيت رسالت عليهم السلام ، و افضل ايشان حمران است و وى از اكابر مشايخ بود و يكى از حَمَله قرآن است ، و حمزه و محمد فرزندان وى اند ، و خانه ها داشتند ، و مسجد آل اَعْيَن مشهور است ، و حضرت صادق عليه السلام در آن نمازگزارد ، و ابو غالب كه شيخ علماء عصر خود بوده است و بقيّه آل اعين است و در بيان احوال رجال آل عين رساله اى نوشته است در آن نقل كرده : پدر حمران كه اعين است غلام رومى بود ، مردى از بنى شيبان او را خريد و تربيت كرد ، او را فرزند خود مى دانست و قرآن را حفظ نمود ، بعد از زمانى اديب و بارع شد ، و پدرش سُنْسُن به ضم دوسين است ، بعد از زمانى از روم آمد و او را ملاقات كرد .
و كنيه حمران اباحمزه است ، و حمران نُه برادر داشته است : زراره و بكير و عبدالملك و عبدالرحمن و مالك و موسى و ضريس و مليك و قعنب ، و تمام ايشان از ثقات اخبار ائمه اطهارند .

در شرح حال اعين والد ماجد حمران و برادران وى كه اجلاء اصحاب بودند

و ايضاً در كتاب مذكور مسطور است كه : اعيَن پدر حمران از اهل فارس بود ، قصد كرد خدمت امير مؤمنان عليه السلام مشرف شود و اسلام نياورد . پس در راه بنى شيبان به وى رسيدند ،


روح و ريحان ج2
32

يعنى : اطاعت كنم خدا را از آنكه يك معنى دين اطاعت است ـ .
فرمود : «بياور» .
پس گفتم : اَشْهَدُ ان لا اِله إلاّ اللّه وَحْدَهُ لا شَريكَ لَه وَانَ محمّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُه وَاَنَّ عَلياً عليه السلام كانَ اِمامى وَأنَّ الحَسَن عليه السلام كانَ اِمامى وَأنَّ الحُسَيْن عليه السلام كانَ اِمامى وَاَنَّ عَلى بن الحُسين عليه السلام كانَ اِمامى وَاَنَّ محمّدَ بن على عليه السلام كانَ اِمامى وَاَنتَ ـ جُعلتُ فِداكَ ! ـ عَلى مِنهاجِ آبائِكَ .
قالَ : فَقالَ عِندَ ذلِك مِراراً : « رَحِمَكَ اللّه ! » ثمّ قالَ : « هذا واللّهِ دينُ اللّه وَدين مَلائكتِهِ وَدينى ودين آبائِى الذى لا يَقْبَلُ اللّهُ غَيْرَهُ » .
و ملخص از ترجمه حديث آن است كه : بعد از عرض شهادتين و اقرار به امامت امامان تا زمان حضرت صادق عليه السلام آن بزرگوار بر وى چند مرتبه رحمت فرستاد ، و ايضاً مثل خبر سابق قسم خورد كه اين دين خدا و دين ملائكه و پدران من است ، و خداوند سبحان جز آن قبول نمى فرمايد .

در شرح عرض دين حمران بن اعين و بيان حال وى و آل اعين

ششم : حمران بن اعين شيبانى است ، و خوب است در اين مورد قدرى از حال حمران از كتب رجال ذكر شود تا آنچه عرض مى شود از عرض دين وى معظّم باشد ، و معرفتى براى خواننده پيدا گردد .
بدان كه مرحوم سيد بحر العلوم طاب ثراه در كتاب « رجال » ۱ خود فرموده است : آل اَعْيَنَ اَكْبَرُ بيتٍ فى الكُوفَة مِن شيعةِ اَهلِ البَيت وَاَعْظَمُهُم شأناً واَكثَرُهُم رِجالاً وَاَعْياناً وَاَطوَلُهُم مدّةً وَزَماناً ، اَدرَكَ اَوَّلُهُم السَّجادَ عليه السلام والباقِرَ عليه السلاموالصّادِقَ عليه السلاموبَقِىَ آخِرُهُمْ اِلى اوائِلِ الغَيْبةِ الكُبرى

1.الفوائد الرجاليه ، بحر العلوم ۱/۲۲۲ ، در باره آل اعين ، ابن نديم نيز كه در گذشته سال ۳۸۵ است در فهرست خود : ۳۲۲ ( الفن الخامس من المقالة السادسة ) تحت عنوان ( آل زرارة بن اعين ) سخن رانده كه حاكى از اهميت اين خانواده مى باشد .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78218
صفحه از 447
پرینت  ارسال به