329
روح و ريحان ج2

عجالةً اين بنده به نحو اجمال زحمت مى دهد صاحبان حاجت را كه اگر قضاء حوائج و اتمام مآرب و مطالب را بخواهند ناچار در هر قطرى از اقطار بلاد و ديارند توسل به سلطان عصر و حجّت دهر بجويند به همان آدابى كه در كتب ادعيّه و زيارات مأثور و مسطور است ، و خودشان كه ادلاّء الى اللّه هستند ما را ارائه و ارشاد فرمودند .



اى مدنى برقع ومكّى نقابسايه نشين چند از او آفتاب
منتظران را به لب آمد نفساى ز تو فرياد به فرياد رس
سكّه تو زن تا اُمَرا كم زنندخطبه تو خوان تا خطبا دم زنند
شحنه توئى قافله تنها چراستقلب تو دارى عَلَم اينجا چراست
ما همه ديويم سليمان تو باشما همه جسميم بيا جان تو باش

در فرمايشات سيد ابن طاوس به فرزندش كه توسّل به امام عصر عجّل اللّه فرجه بجويد

از آن جمله مرحوم سيّد ابن طاوس عليه الرحمة در كتاب « كشف المحجة لثمرة المهجة 1 » 2 فرموده است به فرزندش سيّد محمد مرحوم : اى فرزند ! در كتاب « مهمّات و تتمات » به تو خبر دادم در روز دوشنبه و پنجشنبه از هر هفته حاجات خود را بر حضرت امام عصر عليه السلام عرضه بدار و حوائج آن بزرگوار را بر حوائج خود و صدقه دادن در راه آن بزرگوار را بر صدقه در راه خود مقدم بدار از آنكه امام عصر عليه السلاماعزّ اشخاص و نفوس است در نزد تو ، و چون نماز حاجت گزاردى و زيارت خواندى اقبال كن با كمال تواضع و خضوع به سوى امام عصر عليه السلامو عرض كن :
« يا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُّزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا إِنَّ اللّهَ

1.در چاپ سنگى : المحجة .

2.كشف المحجة لثمرة المهجة : ۱۵۲ آغاز فصل ۴۹ .


روح و ريحان ج2
328

و ميبدى در شرح ديوان با آنكه از سنّيان است در ترجمه بعضى از اين ابيات مرتضويه عليه السلامدو شعر دارد :



آن دم كه شود ظهور مهدى واقعمهرم شود از برج ولايت طالع
چون خون من از اهل ضلالت طلبدهر عذر كه گويند نباشد نافع

حجت دهم:در توسل به حضرت امام عصر عليه السلام است و راه توسل براى قضاى حوائج دنيويه و اخرويه

بدان انسان براى جلب نفع و دفع ضرر ناگزير است به جهت عجز و احتياجى كه دارد و قدرت مستقلّه اى كه ندارد بايد توسل و التجاء به درب خانه شخص قادر قاهرى كه با استيلاء است بياورد و امور دنيويه و اخرويه اش را اصلاح كند و معلوم است هر فرد از افراد بشر اگر بالنسبه به ما دون خود قادر است اما به ما فوق خود عاجز و ناتوان است پس رشته و سلسله مخلوقات و ممكنات منتهى مى شود به سوى خداوند قادر قاهر مقتدر غلاب و آنكه واسطه عباد است و هيچكس جز او قرب و مكانت در نزد حق تبارك و تعالى ندارد بلكه مظهر قوّت و قدرت پروردگار و امور معضله كليه در ذيل عنايت او پاينده و برقرار مى شود ، امام دوازدهم حضرت حجت بن الحسن ارواحنا له الفداست كه هر كس به اين آستان پناه آورد پناه بيابد ، و كار دنيا و آخرت وى تباه نگردد و منافع دنيويه و اخرويه به وى مرحمت شود ، و از مضاد ۱ و شرور اين خانه عمل و آن خانه جزاء مصون و محروس بماند و البته هر كس انجاح مقصود و مراد خويش خواهد بايد به راه آن برآيد و از اين جهت است غالب از مردمان در خذلان و خسران حيرانند و حاجات و مهمّات ايشان برآورده نمى شود و در فعل و قول معارضه و مخاصمه با خداوند سبحان مى نمايد .

1.در چاپ سنگى : مظاد .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 79718
صفحه از 447
پرینت  ارسال به