35
روح و ريحان ج2

ما هستند ، و اسم ايشان در كتاب اصحاب يمين كه به حضرت ختمى مآب صلى الله عليه و آلهعطا شد نوشته شده است » ۱ .
و ايضاً هشام بن حكم گفت : حضرت صادق عليه السلام فرمودند : « حمران مؤمنى است مرتد نمى شود هرگز » . بعد فرمودند : « من و پدران من خوب شفيعان هستيم براى حمران بن اعين ، در روز قيامت دست او را گرفته از او جدا نمى شويم تا آنكه او را داخل بهشت نمائيم » ۲ .
و ايضاً در حديث است كه : « حمران بن اعين از حواريين حضرت باقر عليه السلاماست » ۳ .
و ايضاً در آن كتاب است ۴ : زرارة بن اعين گفت : من وارد مكه شدم و من جوان اَمْرَدى بودم ، پس داخل خيمه حضرت باقر عليه السلام شدم زمانى كه به منى رفتم . وقت اداء حج جماعتى را ديدم در آن خيمه نشسته اند ليكن در صدر مجلس احدى نيست ، اما مردى در ناحيه آن خيمه حجامت مى نمايد . دانستم حضرت باقر عليه السلام است . پس به حضور مباركش رفتم و سلام كردم .
جواب دادند و فرمودند : « از اولاد اعين هستى ؟ » .
عرض كردم : بلى .
فرمودند : « من تو را به شبه شناختم ، آيا حمران حج گزارد ؟ » .
عرض كردم : نه ، و به شما حمران سلام مى رساند .
فرمود : « حمران از مؤمنين است ، هرگز از ما رجوع نمى نمايد ، به وى سلام مرا برسان و بگو : از براى چه حديث نمودى و خبر دادى حكم بن عيينه را كه اوصياء محدّثين هستند ؟ خبر به وى و اشباه وى نده از اين گونه احاديث و اخبار ما » .

1.رجال كشى : ۱۸۰ ح ۳۱۳ .

2.رجال كشى : ۱۸۰ ـ ۱۸۱ ح ۳۱۴ .

3.خلاصة الاقوال : ۶۳ ش ۵ ، نيز رجوع كنيد به حديث حواريين در اختصاص : ۶۱ ، رجال كشى : ۹ .

4.رجال كشى : ۱۷۸ ، بحار الانوار ۲۶/۸۰ باب ۲ ح ۳۰۸ ، تاريخ آل زرارة ۱/۱۱۱ .


روح و ريحان ج2
34

او را دعوت نكردند . پس بر ايشان والى شد ، و حكايت بنى شيبان با ايشان مشروح است ، كشى در كتاب خود فرموده است كه : حضرت باقر عليه السلام به حمران بن اعين فرمود : « اَنْتَ مِن شيعَتِنا حقّاً فِى الدُّنيا وَالآخِرة »۱ .
و حضرت صادق عليه السلام بعد از موت وى فرمودند : « مات واللّهِ مؤمناً »۲ .
و روايتى دارد كه حمران ابن اعين تا زمان حضرت موسى بن جعفر عليه السلام بوده است .
و ايضاً حضرت صادق عليه السلام فرمودند : « انه رَجُلٌ مِن اَهلِ الجَنّة »۳ .
و ايضاً حضرت صادق عليه السلام فرمودند : « حمران بن اعين مؤمنٌ لا يَرتَدّ »۴ .
و ايضاً در « رجال » مرحوم استرآبادى است كه : حمران بن اعين خدمت حضرت صادق عليه السلام عرض كرد : من قسم خورده ام از مدينه بيرون نروم مگر آنكه بدانم من كيستم . فرمود : « اى حمران چه اراده كرده اى ؟ » .
عرض كرد : مى خواهم خبر دهيد كه من چيستم ، يعنى : موافق هستم يا مخالف ؟ فرمودند : « اَنْتَ لنا شيعةٌ فىِ الدُّنيا والآخِرة »۵ .
و ايضاً زيد شحّام گفت : حضرت صادق عليه السلام فرمودند : « نيافتم احدى را كه قول مرا اخذ كند و اطاعت امر من نمايد و بر آنچه اصحاب من و اصحاب پدر من رفته اند متابعت نمايد مگر دو نفر : اوّل : عبداللّه بن يعفور ، دوّم : حمران بن اعين ، اين دو نفر مؤمن خالص

1.بدين لفظ در رجال كشى مذكور نيست بلكه بدان گونه كه مؤلف رحمه الله در سطور بعدى از رجال مرحوم استرآبادى از امام صادق عليه السلام نقل مى كند در رجال كشى : ۱۷۸ از امام باقر عليه السلام وارد شده است ، و مضمون فوق در خلاصة الاقوال علامه حلى : ۶۳ ش ۵ بنقل از رجال كشى ذكر شده است .

2.خلاصة الاقوال : ۶۳ ش ۵ .

3.اختصاص شيخ مفيد : ۱۹۶ فى حمران بن اعين ، بحار الانوار ۴۷/۳۵۲ باب ۱۱ ح ۵۸ ، رجال الكشى : ۱۷۶ ش ۳۰۴ .

4.رجال كشى : ۱۸۰ ـ ۱۸۱ ح ۳۱۴ . ادامه آن در سطور پسين مذكور است ، نيز : رجال كشى : ۱۸۰ ضمن ح ۳۱۲ و ص ۱۷۶ ش ۳۰۴ .

5.رجال كشى : ۱۷۸ ش ۳۰۷ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78205
صفحه از 447
پرینت  ارسال به