355
روح و ريحان ج2

طينت ايشان خلق شده است .
و احاديث صحيحه « اصول كافى » ۱ براى طايفه اماميّه كافى است .
سوّم : نطفه هاى ائمه اطهار از كوثر است يا از نهر جارى از دو طرف عرش است ، پس ملكى قطره اى مى آورد و به پدرهاى ايشان مى خوراند ، و نطفه طاهره در ارحام مطهّره منعقد مى شود .
چهارم : چون نطفه هاى ائمه در رحمهاى مادرهاشان قرار گرفت در عالم غيب و شهادت علائم خاصه اى ظاهر مى شود و آثارى ديگر پديدار ، و چون چهل روز بگذرد هر چيز را مى دانند و مى شنوند .
پنجم : نطفه هاى ايشان غير از مشيمه رحم محلّ خاص و مستقر مخصوص دارد و آنها را اوعيه و ظروف مختصّه است ، و غذاهاى ايشان غير از دم طمث است به عكس سائرين .
ششم : در ارحام امّهات به طرف دست راست متوقفند و سنگينى ندارند .
هفتم : ائمه اطهار در ارحام امّهات متذكّرند و حديث مى گويند .
هشتم : ائمه اطهار از مسلك معروف متعارف متولد نمى شوند بلكه طرف ايمن از ران راست شكافته مى شود ، و متولد مى گردند بدون اينكه صدمه زنند .
نهم : ائمه اطهار با بدنهاى مهذب و مطهّر از خبائث متولّد مى شوند چنانكه در علائم امام عليه السلام گذشت .
دهم : نموّ ائمه اطهار بر خلاف ديگران بوده است ۲ .
يازدهم : در ايشان پنج روح است : روح القدس ، و روح ايمان ، و روح قوّت ، و روح مدرج ، و روح شهوت ، و در سائرين چهار روح است يا سه روح .
دوازدهم : ائمه اطهار در تمام اعضاء و اجزاء و ابدان شريفه ايشان ـ از رؤوس و شعور

1.كافى ۲/۲ باب طينة المؤمن والكافر .

2.كار پاكان را قياس از خود مگير گرچه باشد در نوشتن شيرشير ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) .


روح و ريحان ج2
354

در خصايص ائمّه مطهّرين مكرّمين سى خصيصه به نحو اجمال نوشته مى شود

عجالةً به نحو اجمال خصايصى كه ائمه طاهرين عليهم السلام با حضرت خاتم المُرسلين صلى الله عليه و آلهاز صفات ثبوتيّه و سلبيّه شريك بوده اند و كسى جز ايشان اختصاص نيافت در اين اوراق اشاره مى نمايد :
اوّل : انوار ايشان از نور حضرت رسول صلى الله عليه و آله مشتق شد ، و ايشان با نور نبوى صلى الله عليه و آلهمتّحد بودند ، و علّت غائى موجودات و كائنات اند باسرها .
و در حديث است : « كان اللّه ولم يكن معه شى ءٌ »۱ پس خلق فرمود نور حضرت نبوى صلى الله عليه و آلهرا تا آنكه خداوند را به وحدانيّت بشناسند و به الوهيّت عبادت كنند ، پس از آن نور و انوار مضيئه ائمه طيّبين طاهرين عليهم السلام عرش و كرسى و لوح و قلم و جنّت و نار و شمس و قمر و نجوم و حور و قصور طوبى و كوثر و ارواح انبياء و اوصياء و تمام انوار ديگر را خلق فرمود حتى عالم اشباح و ظلال و نفوس و عقول و عماء و هباء و ابحر و حجب وفساطيط من العلويات والسّفليات والمجردات والماديات به جهت ايشان از مكمن غيب به عرصه شهود آمد .
دوّم : طينت ائمّه اطهار از اعلى عليّين است ، و طينات تمام انبياء و اولياء از فاضل

1.بحار الانوار ۵۴/۲۳۴ به همين عبارت ، و عبارات مشابه نيز در روايات ما مروى است مانند آنچه برقى رحمة اللّه عليه در محاسن ۱/۲۴۲ ح ۱۲۸ از امام باقر عليه السلامنقل كرده كه فرمود : « ان اللّه تبارك و تعالى كان ولا شى ء غيره ، نوراً لا ظلام فيه . . » الى آخر ما قال عليه السلام ، و نيز رجوع كنيد به : كافى ۱/۹۰ ح ۷ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 79717
صفحه از 447
پرینت  ارسال به